Tietohaarukka 2015 on ilmestynyt

01.09.2015
Tietohaarukka 2015 kokoaa yksiin kansiin keskeiset, tuoreet ruuan tuotantoa ja kulutusta koskevat tilastot. Tänä vuonna julkaisua on laajennettu erityisesti paikallisuutta ja taloutta käsittelevillä tilastoilla.

Uutta ovat esimerkiksi luomualaan ja maakuntien talouteen liittyvät tilastot. Tietohaarukka 2015 -julkaisun uusimmat tiedot ovat pääosin vuodelta 2014. Vertailun mahdollistamiseksi mukana on myös lukuja aiemmilta vuosilta sekä kansainvälisiä vertailulukuja.

Julkaisu koostuu neljästä osiosta: yleisistä tiedoista, maataloudesta, elintarvikkeista sekä päivittäistavarakaupasta ja ammattikeittiöstä. Lisäksi tilastot on jaoteltu ruokaketjun vastuullisuuden ulottuvuuksilla ympäristö, tuoteturvallisuus, ravitsemus, työ ja työhyvinvointi, eläimet ja eläinten hyvinvointi, paikallisuus sekä talous.

TILAA, SELAA TAI TULOSTA TILASTOT ITSELLESI

Taskukokoinen Tietohaarukka 2015 -julkaisu on saatavilla kolmella eri kielellä: suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Julkaisu on maksuton, ja sitä voi tilata sähköpostitse osoitteesta tilaukset@ruokatieto.fi tai puhelimitse 040 710 4170. Posti- ja käsittelykulut peritään. Julkaisu on myös luettavissa internetissä osoitteessa www.ruokatieto.fi/tietohaarukka

Tietohaarukka 2015 -julkaisun on tuottanut Ruokatieto yhteistyössä Agronomiliiton, Elintarviketeollisuusliiton, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n, Svenska Lantbruksproducenternas centralförbund SLC:n ja ProAgria Keskusten Liiton kanssa.

Julkaisu on ilmestynyt jo vuodesta 1965 lähtien. Vuosien saatossa nimi on vaihtunut ja sisältö elänyt ajassa.

Tiina Lampisjärvi
tiina.lampisjarvi@ruokatieto.fi