TIETOHAARUKKA 2016 -TILASTOISSA LISÄÄ ARKTISUUTTA JA EU-VERTAILULUKUJA

tietohaarukan kansi, 2016, tilastotietoa elintarvikealasta
25.08.2016
Tietohaarukka 2016 kokoaa yksiin kansiin keskeiset, tuoreet ruuan tuotantoa ja kulutusta koskevat tilastot. Tänä vuonna julkaisua on laajennettu Suomen arktisia tuotanto-olosuhteita ja biotaloutta käsittelevillä tilastoilla.
Uutta ovat esimerkiksi Suomen ja Euroopan kasvukauden lämpösummaa ja valoisuutta vertaavat tilastot sekä broilerien hyvinvointia mittaavat jalkapohjaluvut. Lisäksi vanhoja tilastoja on uudistettu esimerkiksi lisäämällä EU-vertailulukuja.

Tietohaarukka 2016 -julkaisun uusimmat tiedot ovat pääosin vuodelta 2015. Vertailun mahdollistamiseksi mukana on myös lukuja aiemmilta vuosilta sekä kansainvälisiä vertailulukuja.

Julkaisu koostuu neljästä osiosta: yleisistä tiedoista, maataloudesta, elintarvikkeista sekä päivittäistavarakaupasta ja ammattikeittiöstä. Lisäksi tilastot on jaoteltu ruokaketjun vastuullisuuden ulottuvuuksilla ympäristö, tuoteturvallisuus, ravitsemus, työ ja työhyvinvointi, eläimet ja eläinten hyvinvointi, paikallisuus sekä talous.

Tilaa, selaa tai tulosta tilastot itsellesi

Taskukokoinen Tietohaarukka 2016 -julkaisu on saatavilla kolmella eri kielellä: suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Julkaisu on maksuton, ja sitä voi tilata sähköpostitse osoitteesta tilaukset@ruokatieto.fi tai puhelimitse 040 710 4170. Posti- ja käsittelykulut peritään. Julkaisu on myös luettavissa internetissä osoitteessa www.ruokatieto.fi/tietohaarukka.

Tietohaarukka 2016 -julkaisun on tuottanut Ruokatieto yhteistyössä Agronomiliiton, Elintarviketeollisuusliiton, Luonnonvarakeskus Luke:n, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n, Svenska Lantbruksproducenternas centralförbund SLC:n ja ProAgria Keskusten Liiton kanssa.

Julkaisu on ilmestynyt jo vuodesta 1965 lähtien. Vuosien saatossa nimi on vaihtunut ja sisältö elänyt ajassa.

Tiina Lampisjärvi
P. 040 722 2424