Suosikkituotteen pakkausmerkinnät kannattaa selvittää

Suurin osa elintarvikkeista myydään pakattuina. Siksi elintarvikepakkauksissa pitää olla selkeät merkinnät, joiden perusteella kuluttaja voi tehdä tietoisia valintoja ja ostaa itselleen soveltuvia tuotteita.

Euroopan unionin uusi elintarviketietoasetus yhtenäistää pakkausmerkintöjä ja tuo kuluttajien ulottuville entistä enemmän tuotteiden vertailua ja valintaa helpottavia tietoja. Uudistuneet merkinnät löytyvät elintarvikepakkauksista pääosin 14. joulukuuta 2014 alkaen.

Päiväys kiinnostaa eniten

Tuoreita selvityksiä ei nyt ole siitä, missä määrin suomalaiset hyödyntävät elintarvikepakkauksista löytyviä tietoja ostopäätöksiä tehdessään. Elintarviketurvallisuusvirasto Evira on selvittänyt asiaa viimeksi vuonna 2010.

Pakkauksista etsitään päiväysmerkintöjä, koostumustietoja ja alkuperätietoja.

Neljän vuoden takaisen selvityksen mukaan pakkauksista etsitään yleisimmin päiväysmerkintöjä, koostumustietoja ja alkuperätietoja. Vuonna 2010 pakkausmerkintätietojen hyödyntäminen oli lisääntynyt verrattuna edelliseen, vuonna 2008 tehtyyn vastaavaan selvitykseen.

Esteenä kiire ja tiedon puute

Elintarvike- ja ravitsemusasiantuntija Annikka Marniemi Kuluttajaliitosta uskoo, että tällä hetkellä yhä useampi kuluttaja tutkii pakkausmerkintöjä ennen lopullisen ostopäätöksen tekoa. Kiinnostus ruoka- ja ravitsemusasioita kohtaan on neljän viime vuoden aikana entisestään lisääntynyt.

"Pakkauksista etsitään yleisimmin päiväysmerkintöjä, koostumustietoja ja alkuperätietoja."

- Osa kuluttajista jättää silti edelleen pakkausmerkinnät tutkimatta, sillä esimerkiksi ravintoarvoa koskevia merkintöjä voi olla vaikea ymmärtää. Jos ei ole riittävästi tietoa arvioida, onko kolme grammaa rasvaa jogurtissa paljon vai vähän, voi tehdä mieli jättää merkinnät kokonaan katsomatta, Marniemi arvelee.

Joskus pakkausmerkinnät voivat jäädä tutkimatta siksi, että ruokaostokset on tehtävä kiireessä, eikä aikaa yksinkertaisesti ole. Joku ei halua seurata pakkausmerkintöjä ehkä siksi, että pakkauksissa annettavaa tietoa on jo niin paljon, että tekstien joukosta on vaikea erottaa itselle merkityksellinen tieto.

Perustieto ravitsemuksesta helpottaa valintoja

Marniemi sanoo, että ravitsemuksellisesti laadukkaita ruokavalintoja on mahdollista tehdä myös ilman pakkausmerkintöjen tarkkailua.

Monet peruselintarvikkeet, kuten maito, puurohiutaleet, kananmunat, kasvikset ja hedelmät sekä maustamaton ja marinoimaton liha ja kala ovat osa ravitsemussuositusten mukaista ruokavaliota. Kaikkia niitä pystyy valitsemaan ilman, että pakkausmerkintöjä on tarpeen tarkkailla.

Samaa mieltä on ravitsemusasiantuntija Laura Toivola Suomen Sydänliitosta. Jos pakkausmerkintöjä ei ehdi tai halua tutkia, apua on siitä, että muistaa hyvän ravitsemuksen pääperiaatteet.

­- Kannattaa suosia kasviksia, marjoja ja hedelmiä, täysjyväviljaa, pehmeitä rasvoja, kalaa ja vähärasvaisia maitovalmisteita, Toivola kertaa.

Ravintosisältöön tutustuminen on usein ainakin jossain määrin paikallaan.

Sekä Marniemi että Toivola sanovat, että pakkausmerkintöjen tutkiminen ja tuotteiden ravintosisältöön tutustuminen on usein kuitenkin ainakin jossain määrin paikallaan.

- Kauppojen elintarvikevalikoima on tänä päivänä valtava. Samankin tuoteryhmän tuotteissa voi olla paljon eroja. Joukkoon mahtuu sekä ravitsemuksellisesti hyviä että huonompia vaihtoehtoja, Marniemi muistuttaa.

Tutki nämä: suola, sokeri, rasva ja kuitu

Toivola painottaa, että pitkällä aikavälillä etenkin ruokavalion suolan ja sokerin määrä, rasvan laatu ja kuidun määrä vaikuttavat terveyteen.

- Jos tuotteiden ravintoainesisällöistä ei ole lainkaan tietoinen, voi suolaa, sokeria ja kovaa rasvaa tulla paljon huomaamatta. Esimerkiksi joissakin leivissä voi olla yli kaksinkertainen määrä suolaa verrattuna vähäsuolaisempiin leipiin. Mysleissä ja muroissa sokeripitoisuudet vaihtelevat paljonkin, Toivola huomauttaa.

"Vertailu muihin vastaaviin tuotteisiin kannattaa."

Marniemi sanoo, että ellei pakkausmerkintöjä ehdi tai halua tutkia kaikista ostettavista elintarvikkeista, ne kannattaa silti selvittää omista suosikkituotteista. Myös vertailu muihin vastaaviin tuotteisiin kannattaa.

- Ihmiset yllättyvät usein esimerkiksi siitä, kuinka paljon monissa jogurteissa on sokeria. Jos pakkausmerkintöjä ei tutki, tuotteen makeus tulee ilmi vasta maistamalla, hän havainnollistaa.

Eritysruokavalio vaatii tarkkuutta

Erityisen tärkeää pakkausmerkintöihin tutustuminen on silloin, jos ihmisellä on ruoka-aineallergia tai -yliherkkyys tai jokin muu terveyssyy, joka edellyttää erityisruokavalion noudattamista. Maidolle allerginen välttää maidon proteiineja, keliaakikko ei saa syödä gluteenia sisältäviä viljoja ja kohonneesta verenpaineesta kärsivä rajoittaa suolan saantiaan.

- Lakisääteisten pakkausmerkintöjen lisäksi on paljon vapaaehtoisia merkintöjä, joilla elintarvikeyritykset haluavat palvella erilaisia kuluttajaryhmiä. Pakkausmerkintöjen paljoudessa on oleellista oppia erottamaan, mikä on itselle tärkeää ja tarpeellista tietoa, Marniemi painottaa.

Sydänmerkki kertoo ravitsemuslaadusta

Pakkausmerkintä voi olla myös merkki tai symboli, joka kertoo helposti ja nopeasti tuotteen ravitsemuksellisesta laadusta, tuotantotavasta tai alkuperämaasta. Tällaiset merkinnät auttavat etenkin kiireistä kuluttajaa.

- Sydänmerkki kertoo yhdellä silmäyksellä, että tuote on omassa tuoteryhmässään parempi valinta rasvan laadun ja määrän sekä suolan, sokerin ja kuidun määrän suhteen. Kun valitsee Sydänmerkityn elintarvikkeen, voi luottaa siihen, että tuotteen ravitsemukselliseen laatuun on kiinnitetty huomiota, Laura Toivola muistuttaa. 

Tunne päiväysmerkinnät

Annikka Marniemi sanoo, että elintarvikkeen ravintosisältöön liittyvien pakkausmerkintöjen ohella on yksi merkintä, jonka tutkiminen olisi suositeltavaa jokaisessa ostotilanteessa. Se on tuotteen päiväysmerkintä.

- Erilaisten päiväysmerkintöjen erottaminen on osalle kuluttajista edelleen hankalaa, vaikka valistuskampanjoita on yritetty vuosien varrella toteuttaa, Marniemi tietää.

"Päiväysmerkintöjen erottaminen on osalle kuluttajista edelleen hankalaa."

”Viimeinen käyttöpäivä” on merkittävä hyvin herkästi pilaantuviin tuotteisiin, jotka jo lyhyen säilytyksen jälkeen saattavat aiheuttaa terveysvaaran. Siksi se on nimensä mukaisesti päivä, jolloin valmistaja on tarkoittanut tuotteen viimeistään käytettäväksi.

”Parasta ennen” -merkinnällä taas tarkoitetaan vähimmäissäilyvyysaikaa, johon saakka elintarvike ainakin säilyttää sille tyypilliset ominaisuudet. Yleensä elintarvike on käyttökelpoinen vielä päiväyksen jälkeenkin. (Ruokatieto – Krista Korpela-Kosonen)

Julkaistu 10.12.2014