Tutkijat taustoittavat vastuullista ruokaa verkossa

Suomalaisen vuodessa haaskaama ruoka vastaa ilmastovaikutuksiltaan sadantuhannen auton päästöjä. Jos vaihdat naudanlihan broileriin, pienennät ilmastovaikutusta 55 prosenttia liha-annosta kohti. Näin Vastuuverkko.fi ja Foodweb –sivustot herättelevät vastuullisiin ruokavalintoihin.

Vastuuverkko.fi on Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n marraskuun alussa julkistama verkkopalvelu. Kaikille suunnattu tietoiskusivusto edistää ihmisten, luonnon ja tuotantoeläinten hyvinvointia sekä kestävää taloutta. 

Foodweb on tarkoitettu yläkouluikäisille ja nuorille perheille.

Jo vuoden 2014 alussa julkistettu Foodweb on tarkoitettu etenkin yläkouluikäisille ja nuorille perheille. Toinen versio sisältää kosolti numerotietoa lähinnä tutkijoille.

Nouseeko kinkku puheisiin?

Vastuuverkon sisällöstä vastaa MTT:n vanhempi tutkija Jaana Kotro tutkijakumppaneineen. Tarkoitus on saada tiedontuottajiksi myös muita ruoka-alan toimijoita.

Vastuuverkko.fi tuo mieluusti esille hyviä keinoja, joilla voi esimerkiksi vähentää ruokahävikkiä. Jos taas liikkeellä on selviä väärinkäsityksiä, Vastuuverkko.fi hakee asiantuntijan, joka kertoo tieteellisesti perustellun kantansa.

- Joulun alla arvatenkin keskustellaan kinkusta tai eläinten hyvinvoinnista. Pyrimme vastaamaan tutkimustiedolla keskusteluihin, joissa sekoittuvat fakta ja fiktio, Kotro asemoi.

Asiaa selvin sanoin

Jaana Kotron mukaan sivusto pyrkii aluksi innostamaan kuluttajia ajattelemaan ruokavalintoja. Vaikka tästäkin aiheesta on kosolti tutkimustietoa, tutkijakieli helposti karkottaa tavallisen aterioitsijan. Niinpä Vastuuverkko.fi pyrkii mahdollisimman käytännönläheiseen, mutta faktoihin perustuvaan ilmaisuun.

- Aiomme erityisesti satsata infografiikkaan, jolla pystyy kätevästi havainnollistamaan laajoja kokonaisuuksia.

"Toivottavasti keskustelu myös lähentää kuluttajia ja tuottajia."

Keskustelupalstan hyvätapaisuutta varmistetaan kirjautumisvelvollisuudella. Kotro mainitsee, että sivuston onnistumista voi piakkoin mitata siitä, kuinka sivusto saa rekisteröityneitä käyttäjiä.

- Toivomme, että sivuilla keskustellaan vilkkaasti, monista näkökulmista. Toivottavasti keskustelu myös lähentää kuluttajia ja tuottajia, Kotro sanoo.

Vuorovaikutuksellisuus onkin yksi Vastuuverkon tavoitteista. Tutkijat aikovat aktivoitua myös yhteisömediassa. Facebook-kampanja on suunnitteilla alkuvuodeksi 2015.

Lisäksi MTT kampanjoi houkutellakseen sivustolle laajan ja edustavan kuluttajapaneelin vastaamaan kuluttajatutkimuksiin.  

Lautaselle terveys ja ympäristö

Foodweb on MTT:n, Suomen ympäristökeskuksen, Latvian ja Tartton yliopistojen sekä tarttolaisen Ahhaa-tiedekeskuksen kolmivuotinen 2011–2013 EU-hanke. Hankkeessa kokeiltiin Itämeren rantavaltioiden kuluttajien voimauttamista ympäristötiedolla, jotta he osaisivat vaatia ympäristöriskien vähentämistä.

Kuluttajalle on luotu ruokalautanen, jolle on tiivistetty tietoa ruokavalinnoista. Ateriasovelluksella voi testata joko valmiin ruoka-annoksen tai aineksista kootun annoksen ympäristövaikutuksia ja syventyä ainestietoihin.

Ruokalaskuri mittaa mahdollisimman monia ympäristövaikutuksia.

Ateriasovellus ottaa huomioon rehevöitymisen, kasvihuonekaasut ja torjunta-aineet. Ruokalaskuri mittaa siis mahdollisimman monia ympäristövaikutuksia.

Aiemmin ruuan ympäristövaikutuksista, ravitsemuksesta sekä elintarvikkeiden kautta haitta-aineille altistumisesta on valistettu erikseen. Foodwebissä kehitettiin laskentamalli, jotta kuluttaja tekisi sekä terveellisiä että ympäristöystävällisiä ruokavalintoja.

Opettajat tiedonhaluisia – Virossa

Tutkimussihteeri Marja-Liisa Vieraankivi MTT:stä kiteyttää, että oppiminen ja terveen järjen käyttö ovat ateriasovelluksen tavoitteita.

"Oppiminen ja terveen järjen käyttö ovat ateriasovelluksen tavoitteita."

Vieraankivi kertoo aina kuulleensa kehuja, kun on Foodwebiä esitellyt. Luonnollisesti MTT:ssä toivotaan, että mahdollisimman moni tutustuisi asiaan. Suomessa myös Martat ovat levittäneet tietoa Foodwebistä tekemällä Ympäristö lautasella -esitteen.

Vieraankivi myöntää, että hankkeessa ei ollut varaa satsata visuaalisuuteen. Esimerkiksi ateriasovelluksen alasvetovalikot ovat kömpelöitä.

Aloite 1,5 miljoonan euron hankkeeseen tuli Baltian maista. Vieraankiven mukaan esimerkiksi Viron opettajaseminaarilaiset ovat ruuan vastuullisuudesta erittäin kiinnostuneita. Suomessa joko tietoa on muutenkin saatavilla tai opettajia ei asia juuri kiinnosta. Latviassa taas vasta viranomaiset ovat Vieraankiven mukaan havahtumassa ympäristötietoisiksi.

Kiinnostaako vastuullisuus?

Kuinka paljon kuluttajat ja asiantuntijat ovat uudehkoja ruuan vastuullisuuspalveluja käyttäneet? Onko siis tiedolle kysyntää? Vai eikö tietoa löydy?

Onko siis tiedolle kysyntää?

MTT:n viestinnästä kerrotaan, että parissa viikossa Vastuuverkko.fi:n sivulaskuri näytti 2 800 silmäparin löytäneen sivuston. Keskustelupalsta oli koonnut 46 rekisteröintiä.

Foodweb-sivuilla oli tänä vuonna marraskuun loppuun mennessä käynyt noin 10 600 ihmistä, sivunäyttöjä oli kertynyt yli 37 000. (Ruokatieto - Hannu Kaskinen)

Julkaistu 28.11.2014