Pohjoisen ruokavalio

Pohjoisen terveyttä edistävään ruokavalioon kuuluu runsaasti täysjyväviljaa, vihanneksia, marjoja ja juureksia, vähärasvaisia ja rasvattomia maitotuotteita, kalaa ja rypsiöljyä.

Lihaa pohjoisen ruokavalioon kuuluu kohtuudella. Suolaisten, paljon sokeria tai kovaa rasvaa sisältävien ruokien osuus on pieni.

Peltojen, metsien, järvien ja jokien antimet ovat läheltä saatavia superfoodeja. Raaka-aineiden valttikortteja ovat puhtaus ja luotettavuus. Villiä, viljeltyä tai kasvatettua - lähellä tuotettu, turvallinen, maukas ja terveellinen ruoka on vastuullinen valinta.

Lähellä tuotettavaan ruokaan ja ruokaketjuun voit myös helpommin itse vaikuttaa. Lähellä tuotettua ruokaa voit suosia esimerkiksi tekemällä ehdotuksia perheesi ostoslistaan tai kouluruokailuun.

Pohjoismainen ruokavalio edistää tutkitusti terveyttä

Suomessa elintarvikkeiden turvallisuus on hyvällä mallilla

Ruokavisa, Ruokatieto, Ravitsemus, suositeltavat ruoka-aineet, kuva Jussi Ulkuniemi