Suunnittele!

Ruokahävikkiä voit vähentää helposti hyvällä suunnittelulla. Ruokalistan suunnitteleminen ainakin muutamaksi päiväksi etukäteen helpottaa kaupassa asiointia, ja samalla pystyt käyttämään aterialta jääneet tähteet hyödyksi seuraavalla aterialla. Suunnittelemalla ateriat etukäteen et joudu käymään kaupassa niin usein, joten säästät myös aikaa.

Ateriat kannattaa suunnitella sesongin mukaisiksi, sillä silloin raaka-aineet ovat tuoreimmillaan ja samalla edullisemmillaan.

Valmista talvella pataruokia ja keittoja, kesällä salaatteja, ja syksyllä voit herkutella tuoreilla juureksilla.

Laadi kauppalista

Suunniteltuasi lähipäivien ateriat laadi kauppalista. Kauppalista auttaa hahmottamaan ostokset kokonaisuutena, etkä näin sorru yhtä helposti turhiin heräteostoksiin. Ennen kauppaan lähtöä kannattaa tarkistaa, mitä raaka-aineita on jo ennalta keittiön kaapeissa, jottei osta vahingossa jotakin, mitä ei oikeasti tarvitse.

Voit muuttaa suunnitelmia pikaisestikin, kun pidät kotona aina pitkään säilyviä perustarvikkeita. Näin pystyt käyttämään hyväksesi kauppojen tarjoukset ja lähellä viimeistä käyttöpäivää myytävät alennetut tuotteet. Vältä kuitenkin ruuan hamstrausta, vaikka tarjoukset houkuttelevatkin. Pois heitetty ruoka on tuhlausta.

Miten aterioita suunnitellaan?

Ateriasuunnittelussa on otettava huomioon monia eri näkökulmia. Vastuullinen kuluttaja suunnittelee ateriansa erityisesti vuodenaikaan nähden sopivaksi ja käyttää samalla edellisten päivien tähteet hyväksi.

Ota huomioon nämä seikat, kun suunnittelet aterioita:

Alkuruoka, pääruoka, lisäke, jälkiruoka

Arkiateria koostuu yleensä pääruuasta ja lisäkkeistä. Juhlavan aterian saat lisäämällä ateriaan alkuruuan ja jälkiruuan. Pääruokia ovat esimerkiksi keitot, erilaiset laatikko- ja pataruuat tai pastat. Yleensä pääruuan pääraaka-aine on kalaa, lihaa tai kasviksia. Lisäkkeenä voidaan tarjota eri tavoin valmistettua perunaa (esim. keitetty, paistettu, laatikko) tai pastaa sekä kasviksia joko muhennoksina tai keitettyinä. Lisäkkeenä voidaan käyttää myös salaattia. Kaali- tai porkkanaraaste on hyvä vaihtoehto vihreälle salaatille erityisesti talviaikaan. Jälkiruoka on päätös aterialle. Jälkiruokana tarjotaan marjoja ja hedelmiä sellaisenaan tai salaattina, kiisselinä, keittona, rahkana jne. Jälkiruoaksi käy myös kahvi.

Vuodenaika

Eri vuodenaikoina, juhlapyhinä ja juhlissa tarjotaan niille tyypillisiä ruokia. Satokauden ollessa parhaimmillaan kesällä ja syksyllä ateriasta saa edullisen ja ajankohtaisen käyttämällä tuoreita kasviksia, marjoja tai sieniä. Talvella kannattaa hyödyntää kesällä ja syksyllä säilötty sato ja suosia hyvin säilyviä kasviksia, esimerkiksi juureksia. Ota huomioon myös riistan pyyntiajat ja eri kalalajien sesongit.

Katso vinkkejä sesonkikalenterista.

Raha

Aterian raaka-aineiden ja ruokalajien valintaan vaikuttaa paljon se, minkä verran rahaa on käytettävissä. Herkullisen aterian valmistamiseen ei välttämättä tarvita paljon rahaa, kun ottaa huomioon tarjoukset ja edulliset kauden raaka-aineet. Valmistamalla itse aterioita säästää selvää rahaa, sillä pidemmän päälle esimerkiksi valmisruuan ostaminen tulee kalliiksi. Kannattaa opetella valmistamaan ruokia esimerkiksi edullisimmista ruhonosista, sillä niistä saa maukkaita pata- tai keittoruokia helposti ja edullisesti.

Ravitsemus

Ateriasuunnittelussa kannattaa ottaa lähtökohdaksi lautasmalli. Kun valitsee raaka-aineita mahdollisimman monipuolisesti, lopputuloksena on monipuolinen ateriakokonaisuus myös ravintoaineiden saannin näkökulmasta. Ruuanvalmistuksessa käytettävät valmistusmenetelmät vaikuttavat myös valmiin ruuan ravintoarvoon.

Erityisruokavaliot

On tärkeää muistaa myös erilaiset erityisruokavaliot. Allergiat, laktoosi-intoleranssi, diabetes ja keliakia vaikuttavat ihmisen terveyteen. On hyvin tärkeää, ettei tarjolla ole mitään terveydelle vaarallista tai vatsavaivoja aiheuttavaa ruokaa. Monet valitsevat erityisruokavalion myös eettisistä tai uskonnollisista syistä, kuten kasvisruokailijat tai islaminuskoiset. Huomaavainen kokki valitsee ruuat niin, että kaikki voivat niistä nauttia.

Nautittavuus

Aterioiden suunnittelulla pyritään herkulliseen ja hyvännäköiseen lopputulokseen. Kun valitaan pääruokaa, salaattia ja jälkiruokaa, kannattaa miettiä, miltä ne maistuvat samalla aterialla nautittuina. Jos pääruoka on voimakkaasti maustettu, on jälkiruoan syytä olla pehmeän ja lempeän makuinen.
 

Ruokatieto, kattaus,kuvaaja Jussi Ulkuniemi

Kaunis kattaus lisää aterian nautittavuutta. Käytä aterialla eri ruoka-aineita, jolloin ateriasta ei tule ravintoainesisällöltään liian yksipuolinen tai yksitoikkoinen. Silti esimerkiksi perunaa ja pastaa ei kannata tarjota samalla aterialla lisukkeena, vaan kukin sopii erikseen tarjottuna lihan ja kalan kanssa. Kasviksia voi käyttää kaikilla aterioilla oman mieltymyksen mukaan.

Miten paljon ruokaa varataan?

Ruuan määrän laskeminen on taitolaji, sillä ruokaa pitäisi varata niin paljon, ettei se lopu kesken, mutta toisaalta ruokahävikkiä tulisi myös välttää.

Seuraavista taulukoista näet, kuinka paljon eri ruokia tulisi varata. Muista myös nämä vinkit, kun suunnittelet esimerkiksi juhlia:

  •  Yhtä henkeä kohden varataan ruokaa kokonaisuudessaan noin 400 g.
  •  Annoskoot riippuvat siitä, miten monta ruokalajia tarjotaan.
  •  Nuoret syövät enemmän kuin vanhat, lapset vähemmän kuin aikuiset.
  •  Kesällä juomia menee enemmän kuin talvella.

Varaa tarjottavaa mieluummin liikaa kuin liian vähän, mutta vältä ruokahävikkiä!

Alkuruuat  Määrä/henkilö
alkuruokasalaatti 100–150 g
vihannekset 75 g
savustettu kala 100 g
graavattu kala 100 g
alkuruokakeitto 1,5–2 dl
Pääruuat Määrä/henkilö
salaatti 150–250 g
laatikkoruoka 300–350 g
fileroitu kala 150 g
perkaamaton kala 250 g
savustettu lohi/siika 150–200 g
paisti 100–150 g
pihvit, leikkeet 130–150 g
jauheliha, murekeruuat 100–150 g
broileri 200 g
broileri grillattuna 250 g
keitto 2,5–3 dl
laatikkoruuat 300 g
lihakastike 150–200 g
Lisäkkeet Määrä/henkilö
keitetyt vihannekset 75 g
tuoreet vihannekset esim. salaattiin 75 g
keitetty peruna 2–3 kpl, 200 g
perunamuusi 250 g
ranskanperuna 150 g
keittämätön riisi 50 g ( 1/2 dl)
keittämätön pasta 75 g
kastike 3/4 dl
leipää 20–40 g
Jälkiruuat Määrä/henkilö
kiisseli 1 1/2 dl
marjakeitto 2–3 dl
pienet ohukaiset 6–7 kpl = 150 g
pannukakku 150 g
tuoreet marjat 2 1/2 dl
pakastemarjat 75–100 g
tuoreet hedelmät 150 g
jäätelö, jäädyke 100 g
kerma, vaahdottamaton 1/4 dl
vaniljakastike 3/4–1 dl
juustotarjotin 100 g, 2–4 lajia

Kahvitarjoilu

  • voileipäkakkua n. 1 cm viipale/henkilö
  • voileipiä 3–4 kpl pieniä voileipiä/vieras
  • pikkuleipiä 1 kpl jokaista lajia/vieras
  • kahvikakkua yhdestä kakusta saa 30 palaa, varataan 1 viipale/vieras
  • kääretorttua saa yhdestä tortusta 20 viipaletta
  • piirakkaa saa pyöreästä piirasvuoasta 8–12 palaa
  • onnittelujuomaa 1,5 dl/vieras 
Ruokatieto,kauppalista,kuvittaja Tuija Fagerlund

Kaikki artikkelit aiheesta Vältä ruokahävikkiä