Ruuan reitti ja POPS 2014

Ruuan reitin suunnittelussa on huomioitu uusi perusopetuksen opetussuunnitelma. Tässä osiossa kerrotaan oppiainekohtaisesti, mihin 1-6-luokkalaisten sisältöalueisiin Ruuan reitti soveltuu erityisen hyvin. Opetuksessa kannattaa hyödyntää Ruuan reittiä monipuolisesti: julisteita, videoita, valmiita tehtäviä, keskustelunaiheita ja tietovisoja.

LAAJA-ALAINEN OPPIMINEN

  • Ajattelu ja oppimaan oppiminen
  • Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
  • Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
  • Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
  • Työelämätaidot ja yrittäjyys
  • Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

Laaja-alaista osaamista tukee esimerkiksi vierailu maatilalle ja ruoantuottajien merkityksen pohtiminen.

 

ÄIDINKIELI JA VIERAAT KIELET

  • Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
  • Tekstien tulkitseminen
  • Tekstien tuottaminen

Ruuantuotantoon liittyviä termejä voi opetella  julisteiden avulla niin omalla äidinkielellä kuin muillakin kielillä ja S2-tunneilla.

 

MATEMATIIKKA

  • Julisteiden hyödyntäminen laskemisharjoituksissa (montako kalaa / lehmää, jne. julisteessa on)
  • Mittayksiköiden harjoittelu reseptien avulla
  • Ruuan reittiin liitetyt valmiit matematiikan tehtävät yleisiä tehtäviä -osuudessa

 

YMPÄRISTÖOPPI

  • Minä ihmisenä
  • Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi
  • Löytöretkelle monimuotoiseen maailmaan
  • Ympäristön tutkiminen
  • Elämän perusedellytysten pohtiminen
  • Luonnon rakenteet, periaatteet ja kiertokulut
  • Kestävän tulevaisuuden rakentaminen 

Kasvisten kasvamista voi tutkia helposti kasvattamalla luokassa esim. herneenversoja.

 

USKONTO JA ELÄMÄNKATSOMUSTIETO

  • Hyvä elämä
  • Luonto ja kestävä tulevaisuus 

Ruuan reitin avulla voi pohtia muun muassa ruokavalintojen eettisyyttä ja erilaisiin uskontoihin pohjautuvia ruokavalioita.

 

MUSIIKKI

  • Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Ruuan reittiä voi käsitellä musiikin kautta esimerkiksi ruoka-aiheisten laulujen kautta (lista yleisiä tehtäviä -sivulla) ja pohtimalla ruuanlaiton ääniä.

 

KUVATAIDE

  • Ympäristön kuvakulttuurit
  • Taiteen maailmat

Ruuan reitin julisteet ja piirros-, askartelu-, ja värittämistehtävät soveltuvat hyvin kuvataiteen tunneille

 

KÄSITYÖ

  • Prosessiajattelun soveltaminen esimerkiksi keittiötekstiilien ja -välineiden suunnittelussa ja toteuttamisessa 

 

LIIKUNTA

  • Ruuan reittiin liittyvät liikunnalliset leikit

 

HISTORIA

  • Esihistoriallinen aika ja sivilisaation synty

Historian tunneilla voidaan pohtia esimerkiksi, miten maanviljelys kehittyi ja mikä sen merkitys on nykysivilisaatiolle.

 

YHTEISKUNTAOPPI

  • Arkielämä ja oman elämän hallinta
  • Taloudellinen toiminta

Ruuan reitti soveltuu esimerkiksi vastuullisen kuluttamisen käsittelyyn.

Kaikki artikkelit aiheesta Ruokakasvatus ja kotitalousopetus alakoulussa