Nykypäivän ruoka-arki

Arkiaterialla
Muuttuva maailma muokkaa jatkuvasti myös ruokakulttuuriamme. Se, mikä on arjen perusruokaa, vaihtelee tänä päivänä yksilökohtaisesti enemmän kuin koskaan ennen. Ylenpalttisen ruokatarjonnan keskellä valinnanvapaus voi tarkoittaa myös valinnanvaikeutta.

RAVITSEMUSSUOSITUKSET

Ravitsemussuositukset ohjaavat meitä arjen ruokavalinnoissa. Ne perustuvat tutkimuksiin eri ravintoaineiden tarpeesta koko elinkaaren aikana. Suosituksissa on otettu huomioon myös laaja tutkimustieto ravintoaineiden vaikutuksesta sairauksien ehkäisyssä ja terveyden edistämisessä.

Suosituksissa on otettu huomioon laaja tutkimustieto.

Ravitsemussuositukset eivät ole pysyvästi samanlaisia, vaan muuttuvat elintapojen ja kansanterveystilanteen muuttuessa sekä uuden tutkimustiedon karttuessa. Kun kokonaisuus on kunnossa, ei yksittäisiin ravintoaineisiin tarvitse kiinnittää erityishuomiota eikä lisäravinteita tarvita.

ITÄMEREN RUOKAVALIO

Kasvikset, juurekset, hedelmät ja marjat ovat hyvä pohja ruokavaliolle. Kohtuullinen määrä täysjyväviljatuotteita, vähärasvaisia ja rasvattomia maitotuotteita, kalaa ja vähärasvaista lihaa täydentävät aterioita.

Suosituksen mukaisista, tyypillisistä pohjoismaisista ruoka-aineista koostettua ruokavaliota kutsutaan Itämeren ruokavalioksi. Se korostaa kasvisten käyttöä ja sisältää erityisesti metsämarjoja, kaalikasveja, kalaa, riistaa, rypsiöljyä, ruista, ohraa ja kauraa.

ERITYISRUOKAVALIOT

Ruokavalintoja rajoittavia tekijöitä ovat yhä yleistyvät erityisruokavaliot, kuten laktoosi-intoleranssi, keliakia, diabetes, kasvisruokavalio ja erilaiset ruoka-allergiat.

Tärkeää erityisruokavalioiden toteutuksessa on, että ne sisältävät perusruokavalion tapaan riittävästi pehmeää kasvirasvaa ja kuituja sekä mahdollisimman vähän suolaa. Tasapainoisen erityisruokavalion koostamiseen on tarvittaessa saatavissa apua alan ammattilaisilta, kuten ravitsemusterapeuteilta.

 

Kuva: Ruokatieto/Hyvää Suomesta