Ehdota Vuoden ruokakasvattajaa

04.02.2021
Ruokatieto Yhdistys ry jakaa Vuoden ruokakasvattaja -tunnustuksen henkilölle, yhteisölle, yritykselle tai yhdistykselle, joka on toiminut esimerkillisenä ruokakasvattajana vuoden 2020 poikkeusolojen aikana. Nyt toista kertaa jaettava Vuoden ruokakasvattaja –tunnustus on vuosittain jaettava kunnianosoitus.

Ruokakasvatuksen tavoitteena on auttaa ymmärtämään ruuan reittiä pellolta pöytään, tutustua erilaisiin ruokailmiöihin ja -kulttuureihin sekä kasvattaa terveellisiin ja kestäviin ruokavalintoihin. Innostusta aiheisiin herätetään monin eri menetelmin: maistaen, kokeillen, osallistuen ja oivaltaen. Ruokakasvatuksen tavoitteena on, että kiinnostumme oppimaan ajantasaista tietoa ruokailusta, ruuan vaikutuksista ja pystymme tekemään tietoisia ruokavalintoja.

RUOKATIETO OTTAA NYT VASTAAN EHDOTUKSIA VUODEN RUOKAKASVATTAJAKSI

Vuoden ruokakasvattaja 2021 -valintamenettelyssä palkinnon saajan valitsee asiantuntijoista ja ruoka-alan vaikuttajista koottu raati, joka edustaa koko ruokaketjua pellolta pöytään.

Vuoden ruokakasvattaja voi olla henkilö, yhteisö, yritys tai yhdistys, joka toimii vastuullisesti,
yhteistyökykyisesti ja intohimoisesti ruokakasvatuksen parissa. Vuoden ruokakasvattaja 2021 -tunnustus myönnetään toimijalle, joka on kehittänyt ruokakasvatusta tai siihen
liittyvää osa-aluetta vuoden 2020 poikkeusolojen aikana.

Vuoden ruokakasvattaja on edistänyt kohderyhmänsä kykyä sopeutua, joustaa
ja toimia kestävästi vuoden 2020 poikkeusolojen aikana.

Esityksen Vuoden ruokakasvattajaksi voi tehdä sekä yksityinen henkilö että yritys, yhteisö, koulu, muu työyhteisö tai työnantaja. Vuoden ruokakasvattaja -ehdotuksen voi jättää lomakkeella 28.2.2021 mennessä.

SEURAA VOITTAJAN JULKISTAMISTA VIRTUAALITAPAHTUMASSA

Vuoden ruokakasvattaja -tunnustuksen ja ruokakasvatuksen kunniamainintojen saajat julkistetaan Ruokatiedon järjestämässä virtuaalisessa ruokakasvatustapahtumassa. Tapahtuma järjestetään 24.3.2021 klo 13 alkaen ja sitä voi seurata maksutta Ruokatiedon YouTube-kanavalta

Virtuaalinen ruokakasvatustapahtuma koostuu kahdesta osasta: ruokakasvatuksen asiantuntijoiden paneelikeskustelusta sekä Vuoden ruokakasvattaja 2021 -voittajan julkistamistilaisuudesta. Tapahtuma alkaa paneelikeskustelulla, johon ottavat osaa ruokakasvatukseen ja ruoka-alaan syventyneet asiantuntijat. Paneelikeskustelun vetäjänä toimii Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

Virtuaalitapahtumassa esitellään raadin suosikkiehdokkaat ja julkistetaan Vuoden ruokakasvattaja 2021 -tunnustuksen saajan. Ruokatieto palkitsee Vuoden ruokakasvattajan 1 000 euron huomionosoituksella.

Paneelikeskustelun jälkeen Ruokatieto esittelee raadin suosikit Vuoden ruokakasvattaja 2021 -tunnustuksen saajaksi. Ruokatieto palkitsee Vuoden ruokakasvattajaksi valitun toimijan ja myöntää kunniamainintoja valituille ruokakasvattajille.

Anni-Mari Syväniemi
anni-mari.syvaniemi(at)ruokatieto.fi
p. +358 50 511 8909

noora.laukkanen(at)ruokatieto.fi