Ehdota Vuoden ruokakasvattajaa

Anna Kari ja Janita Kylänpää / Ruokaneuvolive
27.01.2022
Ruokatieto myöntää Vuoden ruokakasvattaja –huomionosoituksen tänä keväänä kahdelle ruokakasvatuksen saralla ansioituneelle toimijalle. Huomionosoitukset jaetaan kahdessa kategoriassa: yksilöt ja yhteisöt. Ehdotuksia Vuoden ruokakasvattaja-huomionosoituksen saajiksi voi tehdä helmikuun loppuun asti.

Ruokakasvatuksen tavoitteena on auttaa ymmärtämään ruuan reittiä pellolta pöytään, tutustua erilaisiin ruokailmiöihin ja -kulttuureihin sekä kasvattaa terveellisiin ja kestäviin ruokavalintoihin. Innostusta aiheisiin herätetään monin eri menetelmin: maistaen, kokeillen, osallistuen ja oivaltaen. Ruokakasvatuksen tavoitteena on, että kiinnostumme oppimaan ajantasaista tietoa ruokailusta, ruuan vaikutuksista ja pystymme tekemään tietoisia ruokavalintoja.  Se auttaa ymmärtämään kuluttajuuteen liittyvää vastuuta ja mahdollisuuksia sekä löytämään ruokailon.

HUOMIONOSOITUS MYÖNNETÄÄN KAHDELLE TOIMIJALLE

Vuoden ruokakasvattaja toimii vastuullisesti, yhteistyökykyisesti ja intohimoisesti ruokakasvatuksen parissa. Huomionosoitus myönnetään alan huippuosaajalle, joka on kehittänyt ruokakasvatusta tai siihen liittyvää osa-aluetta aktiivisesti.

- Ruokakasvatuksen merkitys yhteiskunnassamme on kasvanut. Ruokakasvatus on yhä tärkeämpää, kun lasten ja nuorten omakohtaiset kokemukset ruoan reitistä pellolta pöytään ovat yhä vähäisempiä, kuvaa toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi Ruokatiedosta.

Tänä vuonna Vuoden ruokakasvattaja -huomionosoitus myönnetään kahdessa kategoriassa: yksittäiset henkilöt ja yhteisöt, yritykset tai yhdistykset. Valintakriteereissä painotetaan yhteisöllisyyttä: Vuoden ruokakasvattajat ovat edistäneet kohderyhmänsä yhteisöllisyyden kokemusta ruokakasvatuksen keinoin.

EHDOTUKSIA OTETAAN VASTAAN 28.2.2022 SAAKKA

Esityksen Vuoden ruokakasvattajaksi voi tehdä sekä yksityinen henkilö että yritys, yhteisö, koulu, muu työyhteisö tai työnantaja. Vuoden ruokakasvattaja –ehdotukset tehdään täyttämällä lomake 28.2.2022 mennessä.

Vuoden ruokakasvattaja –tunnustusten saajat valitsee asiantuntijoista ja ruoka-alan vaikuttajista koostuva raati, joka edustaa koko ruokaketjua pellolta pöytään. Ruokatieto palkitsee tunnustuksen saajat 500 euron arvoisella huomionosoituksella.

Ruokatieto palkitsi Vuoden ruokakasvattajan ensimmäisen kerran vuonna 2020. Tunnustus on vuosittain jaettava huomionosoitus.

Vuoden ruokakasvattaja 2021 –tunnustuksen saivat Ruokaneuvoliven kehittäjät Anna Kari ja Janita Kylänpää Länsi-Suomen Maa- ja kotitalousnaisista (kuvassa).

noora.laukkanen(at)ruokatieto.fi
p. +358 44 236 0039

Ruokatieto Yhdistys ry:n missio on ”rakkaudesta oman maan ruokaan”. Tehtävänämme on edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä ja ruokakulttuuria tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat alan toimijoita monipuolisesti.

Seuraa Ruokatietoa somessa!
Facebook.com/Ruokatieto.fi