Ehdota Vuoden ruokakasvattajaa!

25.01.2023
Ruokatieto myöntää Vuoden ruokakasvattaja –huomionosoituksen tänä keväänä ruokakasvatuksen saralla ansioituneelle toimijalle, joka on toiminnallaan edistänyt erityisesti rakentavaa ruokapuhetta ja ruokarauhaa.

Neljättä kertaa jaettava Vuoden ruokakasvattaja –tunnustus on vuosittain jaettava kunnianosoitus ruokakasvatuksen osaajalle. Ehdotuksia Vuoden ruokakasvattaja-huomionosoituksen saajaksi voi tehdä 12.3. asti.

Ruokakasvatuksen tavoitteena on auttaa ymmärtämään ruuan reittiä pellolta pöytään, tutustuttaa erilaisiin ruokailmiöihin ja -kulttuureihin sekä ohjata terveellisiin ja kestäviin ruokavalintoihin. Innostusta aiheisiin herätetään monin eri menetelmin: maistaen, kokeillen, osallistuen ja oivaltaen. Ruokakasvatuksen avulla pyritään herättämään kiinnostus ruokaan ja sen eri ulottuvuuksiin, ja ohjata kohti tietoisia ja kestäviä valintoja. Ruokakasvatus tähtää myös kuluttajuuteen liittyvän vastuun ja mahdollisuuksien ymmärtämiseen sekä ruokailon löytämiseen.

- Faktatietoon perustuvalle ruokakasvatukselle on tässä ajassa suuri tarve. Ruokapuhe ja julkinen keskustelu ruoasta ja syömisestä voi joskus olla kovin mustavalkoista ja polarisoitunutta. Lapsia ja nuoria mietityttävät toisaalta suuret ja visaiset maailmanlaajuiset ongelmat, ja toisaalta taas omaan elämään ja itseen liittyvät valinnat ja arvot. Siksi rakentavalla ja faktoihin perustuvalla ruokapuheella ja vuorovaikutuksella on suuri merkitys, toteaa Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

Kenestä vuoden ruokakasvattaja?

Vuoden ruokakasvattaja voi olla henkilö, yhteisö, yritys tai yhdistys, joka toimii vastuullisesti, yhteistyökykyisesti ja intohimoisesti ruokakasvatuksen parissa. Vuoden ruokakasvattaja 2023 -tunnustus myönnetään toimijalle, joka on toiminnallaan erityisesti edistänyt ruokarauhaa ja rakentavaa ruokapuhetta.

Esityksen Vuoden ruokakasvattajaksi voi tehdä sekä yksityinen henkilö että yritys, yhteisö, koulu, muu työyhteisö tai työnantaja. Ruokatieto palkitsee tunnustuksen saajan 500 euron arvoisella huomionosoituksella. Vuoden ruokakasvattaja -ehdotuksen voi jättää alla olevasta linkistä viimeistään 12.3.

Ehdota Vuoden ruokakasvattajaa tästä

Vuoden ruokakasvattaja 2023 -palkinnon saajan valitsee asiantuntijoista ja ruoka-alan vaikuttajista koottu raati, johon kuuluvat professori Maija-Liisa Erkkola (Helsingin yliopistosta), kehityspäällikkö Laura Ihanainen (Kesko Oyj), ruokakasvuyrittäjä Olli Freese sekä ruokakasvatuksen asiantuntija Hanna Larjavaara (Ruokatieto).

Ruokatieto palkitsi Vuoden ruokakasvattajan ensimmäisen kerran vuonna 2020. Tunnustus on vuosittain jaettava huomionosoitus. Vuoden ruokakasvattaja -tunnus jaetaan tänä vuonna Luomu- ja lähiruokamessujen yhteydessä 31.3.

Anni-Mari Syväniemi
anni-mari.syvaniemi(at)ruokatieto.fi
p. +358 50 511 8909

Hanna Larjavaara
hanna.larjavaara (at)ruokatieto.fi
p. +358 50 5020531

Ruokatieto Yhdistys ry:n missio on ”rakkaudesta oman maan ruokaan”. Tehtävänämme on edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä ja ruokakulttuuria tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat alan toimijoita monipuolisesti.