Hävikki-battlessa hienoja oivalluksia hävikin hyödyntämisestä – kuvakilpailun voittajat Oulusta ja Kuopiosta

14.10.2022
Tämän vuoden Hävikki-battlessa nähtiin jälleen upeita oivalluksia ruokahävikin hyötykäytöstä. Yli 8500 yläkoulun valinnaisen kotitalouden oppilasta pääsi käyttämään luovuuttaan ja taitojaan loihtiessaan kaupan hävikistä herkullisia ruoka-annoksia. Tänä vuonna Instagram-kuvakilpailun voittajat tulevat Kellon koulusta Oulusta sekä Riistaveden yhtenäiskoulusta Kuopiosta. Kunniamaininta erityisen kekseliäästä hävikin käytöstä menee Armfeltin koululle Saloon.

Hävikki-battle tutustuttaa oppilaat ruokahävikkiin käytännönläheisesti: oppitunnilla nuoret ideoivat ja toteuttavat pää- ja jälkiruokia ruokakaupan lahjoittamista hävikkiraaka-aineista. Tavoitteena on oppia keinoja ruokahävikin vähentämiseen ja omien ruoanvalmistustaitojen soveltamiseen. Samalla haaste herättää pohtimaan, kuinka paljon työtä ja resursseja ruoan tuottaminen edellyttää.

KEKSELIÄTÄ JA KAUNIITA ANNOKSIA HÄVIKKIRUOASTA

Hävikki-battlen kuvakisassa tuomaristo valitsi Instagramiin postatuista hävikkiruoka-annoskuvista näyttävimmät annokset. Palkintoja myönnettiin kahdessa kategoriassa: näyttävin pääruoka ja jälkiruoka. Tänä vuonna tuomaristo päätti antaa myös kunniamaininnan erityisen kekseliäästä hävikin käytöstä. Kuvakisaan osallistui yli 300 kuvapostausta.

Tuomaristo valitsi näyttävimmäksi pääruoaksi Kellon koulun 9.-luokkalaisten toteuttaman annoksen. Kaunis annos koostuu paistetuista herkkusienistä, karamellisoiduista porkkanoista ja graavilohesta.

Näyttävimmän jälkiruoan valmistivat Riistaveden yhtenäiskoulun 8.-luokkalaisista koostuva nelikko, jotka osallistuivat kisaan marjaisalla täytekakulla, jonka välissä oli mm. itse tehtyä mansikkahilloa.

Kekseliäästä hävikin käytöstä palkittiin erityismaininnalla Armfeltin koulun ysiluokkalaiset, jotka valmistivat voileipäkakun hävikkikolmioleivistä.

Kilpailua tuomaroi ruoka-alan ammattilaisista koostuva asiantuntijajoukko, johon kuuluivat Hävikkifoorumin hankekoordinaattori Jenni Vainioranta Kuluttajaliitosta, toiminnanjohtaja Tarkko Nuutinen Kotitalousopettajien liitosta sekä asiantuntija Minna Lehdonvirta Ruokatiedosta.

- Voittajiksi valituissa annoksissa oli paitsi kaunis esillepano, myös raaka-aineita oli yhdistetty kekseliäästi. Nuorten hävikkiruoasta loihtimat ruoat osoittavat, että hävikkiruoasta voi taikoa jopa juhla-aterian, toteaa kisaa tuomaroinut Jenni Vainioranta.

Voittoisien annosten valmistaneet oppilaat palkitaan ruokakauppalahjakortein. Kaikkien Hävikki-battleen ilmoittautuneiden koulujen kesken arvottiin myös lahjakortti kodinkone- tai keittiövälinekauppaan. Tänä vuonna arpaonni suosi Taanilan koulua Ylivieskasta.

HÄVIKKI-BATTLE YHDISTÄÄ TIEDON JA TAIDON

Niin oppilaat kuin opettajatkin ovat kokeneet haasteen mielekkääksi ja innostavaksi tavaksi käsitellä hävikkiin liittyviä tietoja ja taitoja. Kotitalousluokassa testatut luovat ratkaisut hävikin hyödyntämisestä siirtyvät parhaassa tapauksessa oppilaiden arjen toimintaan.

- Hävikkibattle on erinomainen juttu ja tätä päivää! Oppilaat tykkäävät, kun pääsevät käyttämään omaa luovuutta ja näyttämään taitojaan soveltaa. Tuloksina syntyy oivaltavia ruokia ja leivonnaisia. Järjestämme pitkin vuotta samankaltaisia tunteja, jolloin voimme ehkäistä ruokahävikin syntyä. Mielestäni tämä on ruoanlaittotaitoa parhaimmillaan: luovaa ruoanlaittoa niistä aineksista mitä kotoa sattuu löytymään säästäen sekä omaa kukkaroa että luontoa! Näitä ajatuksia pyrin oppilaille välittämään tulevaisuuden taidoiksi, toteaa Riistaveden yhtenäiskoulun kotitalousopettaja Riikka Roivainen.

Mikä Hävikki-battle?

Motivan ideoima ja Ruokatieto Yhdistyksen koordinoima opetuskokonaisuus, joka on suunnattu yläkoulujen valinnaisille kotitaloustunneille. Vuoden 2022 kilpailuun osallistui yli 8500 oppilasta ympäri Suomen. Kilpailu on järjestetty vuodesta 2017 alkaen. Vuonna 2019 kilpailu palkittiin EMBLA Nordic Food Awards -palkinnolla. Oppimateriaali on vapaasti käytettävissä Saa Syödä -sivustolla.

Lisätietoja:

Hanna Larjavaara, ruokakasvatuksen ja viestinnän asiantuntija
hanna.larjavaara (at)ruokatieto.fi
p. +358 505020531

Ruokatieto Yhdistys ry edistää suomalaista ruokakulttuuria viestimällä ruuasta ja ruokaketjusta.