Kestävä ruoka pellolta pöytään – kotimainen ruokajärjestelmä tutuksi opettajille

02.02.2022
Ruokatieto Yhdistys järjestää vuoden 2022 aikana ruokakasvatusosaamista vahvistavaa täydennyskoulutusta opettajille. Opetushallituksen rahoittamassa koulutuksessa tutustutaan suomalaisen ruokajärjestelmän eri osa-alueisiin ja sen kestävyyteen.

Tieto siitä, kuinka ruoka lautasillemme päätyy, on monelle lapselle, nuorelle ja aikuisellekin hämärän peitossa. Tieto ruoan alkuperästä ja sen eteen tehdystä työstä ruokaketjun eri vaiheissa lisää ruoan arvostusta, ja se puolestaan ohjaa lapsia ja nuoria tietoisempiin ja kestävämpiin ruokavalintoihin.

Tietoa ja työkaluja ruokakasvatukseen

Tietopohjan lisäksi koulutus tarjoaa valmiuksia koulun ruokakasvatustyön vahvistamiseen sekä rakentavan ruokakeskustelun ja ruokarauhan rakentamiseen. Koulutuksessa lähestytään aihetta ratkaisukeskeisesti ja perehdytään ongelmien sijaan siihen, kuinka ahdistustakin aiheuttavia ongelmia ratkaistaan ruokaketjun eri vaiheissa.

Osana koulutusta osallistujat tutustuvat erilaisiin ruokakasvatuksen menetelmiin ja materiaaleihin, ja kokoavat samalla omaan opetukseensa soveltuvaa ruokakasvatuksen “työkalupakkia”.

Koulutukset ovat suunnattu perusopetuksen sekä toisen asteen opettajille. Koulutus järjestetään etätoteutuksena, ja kukin osio on suoritettavissa kuukauden ajan ja vastaa kuuden tunnin työskentelyä.

Täydennyskoulutusta voi hyödyntää VESO-koulutuksena, mikäli se soveltuu koulun VESO-käytäntöihin. Koulutuksen luennoitsijat ovat alansa huippuja ruoka-alan eri osa-alueilta: tutkimuksesta, ruokakasvatuksesta, alkutuotannosta, elintarviketeollisuudesta ja kaupasta. Luennot ovat liveluentoja verkossa, mutta niiden tallenteet löytyvät myös oppimisalustalta.

Ilmoittaudu koulutukseen ja lue lisää aikatauluista ja sisällöistä: ruokatieto.fi/kestava-ruoka-2022

ruokakasvatus@ruokatieto.fi

Hanna Larjavaara
puh: 050 5020531

puh: 044 2360039

Ruokatieto Yhdistys ry:n missio on ”rakkaudesta oman maan ruokaan”. Tehtävänämme on edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä ja ruokakulttuuria tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat alan toimijoita monipuolisesti.

Seuraa Ruokatietoa somessa!
Facebook.com/Ruokatieto.fi