Koulut innostuivat ruokahävikin vähentämisestä – yli 10 000 oppilasta osallistuu Hävikki-battleen

13.09.2021
Hävikki-battleen ilmoitettiin tänä vuonna mukaan ennätysmäärä oppilaita: 10 600 yläkoululaista ympäri Suomen! Tänään starttaavassa kisassa kotitalouden valinnaisryhmien oppilaat tuottavat kahden ruokalajin ateriat ruokakauppojen lahjoittamista hävikkiraaka-aineista. Oppilaat voivat halutessaan osallistua myös Instagram-kuvakisaan, jossa näyttävimmät annokset tuottaneet oppilaat palkitaan.

Hävikki-battle on Motivan ideoima ja palkittu kilpailu, jota organisoi tänä vuonna Ruokatieto Yhdistys ry. Opettajien ja oppilaiden suosioon noussut kilpailu järjestetään tänä vuonna jo viidettä kertaa. Kisa käynnistyy Hävikkiviikolla, jota vietetään 13.9.-19.9.2021.

Hävikki-battlessa kotitalouden valinnaisryhmien oppilaat valmistavat ruokakauppojen hävikistä tai opettajan kokoamista yllätysraaka-aineista kahden ruokalajin aterioita. Samalla perehdytään ruokahävikkitietouteen ja keskustellaan siitä, miten hävikkiä voi vähentää kotona.

Tänään alkavan haasteen ottaa vastaan ennätykselliset 10 600 oppilasta. Opettaja voi ilmoittaa ryhmänsä mukaan kisaan lomakkeen kautta.

Nuoret pääsevät kokeilemaan uusia tapoja ruokahävikin vähentämiseen

Ruokahävikin puolittaminen vuoteen 2030 mennessä on kirjattu yhdeksi hallitusohjelman tavoitteeksi. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää vahvaa osaamista myös kuluttajilta, sillä jopa 30 % ruokahävikistä syntyy kotitalouksissa. Tiedolle ja käytännön toimintataidoille on siis kysyntää.

Ruoan säilyvyyden ja ruokahävikin vähentämisen tematiikkaa käsitellään koulujen kotitalouden oppitunneilla johdonmukaisesti jo nyt. Harvassa ovat kuitenkin tilanteet, joissa nuoret pääsevät itse arvioimaan raaka-aineen käyttökelpoisuutta omin aistein. Tähän Hävikki-battle tarjoaa mahdollisuuden: oppilaat saavat itse kokeilla aistinvaraista arviointia ja testailla keinoja, joiden avulla ruokahävikkiä voidaan vähentää.

- On tärkeää, että oppilaat pääsevät itse kokeilemaan, miten ruoan käyttökelpoisuutta arvioidaan ja miltä aistinvarainen arviointi tuntuu. Turvallisessa ympäristössä harjoitteleminen tuo myös varmuutta tuleviin tilanteisiin, joissa oppilaiden pitää arvioida ruoan käyttökelpoisuutta itsenäisesti, toteaa ruokakasvatuksen asiantuntija Noora Laukkanen Ruokatiedosta.

Hävikki-battle tarjoaakin oppilaille poikkeuksellisen hyvän ikkunan tutustua ruokahävikkiin. Konsepti paitsi mahdollistaa aistinvaraisen arvioinnin harjoittelemisen, se voi myös auttaa poistamaan hävikkiruokaan liittyviä ennakkoluuloja.

Lisätietoja Hävikki-battlen toteutuksesta ja oppimateriaalista saatavissa Saa Syödä! -sivustolta.

ruokakasvatuksen asiantuntija
noora.laukkanen(at)ruokatieto.fi
p. +358 44 236 0039

Ruokatieto Yhdistys ry edistää suomalaista ruokakulttuuria viestimällä ruuasta ja ruokaketjusta.

Seuraa Hävikki-battlea somessa!
#hävikkibattle2021