Pilotti: Retki kauppaan tutustuttaa alakoululaisia kuluttajataitoihin ja kaupan maailmaan

12.10.2018
Mistä tuotteet tulevat ruokakaupan hyllyihin? Mitä tuotepakkauksista selviää? Mistä tunnistaa kotimaisen ruuan? Miten ruokahävikkiä voidaan ehkäistä? Millaisia valintoja kannattaa tehdä voidakseen hyvin?

Muun muassa näitä asioita pohditaan Ruokatiedon ja S-ryhmän yhteistyönä syntyneessä ruokakasvatusmateriaalissa. Tarkoituksena on tukea opetussuunnitelman mukaista ”ulos luokasta oppimaan” -ajattelua, joka kannustaa myös yhteistyöhön yritysten kanssa osana koulutyötä ja opiskelua.

– Retki kauppaan tarjoaa koululaisille tilaisuuden opetella kuluttajataitoja tavalla, joka ei olisi luokkatilassa mahdollista. Retkellä harjoitellaan myös tuiki tärkeitä ryhmätyötaitoja ja vahvistetaan oppilaiden osallisuutta koulutyön suunnitteluun. Parhaiten retki soveltuu 3.–4.-luokkalaisille, Ruokatiedon toiminnanjohtaja Tiina Lampisjärvi kertoo.

Retki kauppaan on vielä pilottivaiheessa. Retkeä kokeiltiin kahdessa koulussa pääkaupunkiseudulla keväällä 2018. Erittäin myönteisten palautteiden kannustamana kokeilua laajennetaan nyt syksyllä usean osuuskaupan alueelle. Pilotissa mukana olevat osuuskaupat ovat yhteydessä niihin kouluihin, jotka sijaitsevat lähellä pilotissa mukana olevia S-marketteja.

Retki kohti ruoan arvostusta

Retken taustalla on S-ryhmän kesällä 2017 julkaisema Ruokamanifesti, jonka yksi teeseistä on lupaus edistää lasten terveellistä syömistä. Sen innoittamana syntyi idea koululaisten retkestä kauppaan. Opintokokonaisuuden tehtävissä ei nosteta esille erillisiä tuotemerkkejä tai kaupparyhmittymiä. Erilaisia aihealueita käsittelevistä tehtävistä opettaja voi valita omalle luokalleen sopivimman kokonaisuuden. Retki tehdään paikalliseen S-marketiin.

– Lapsille ja nuorille on tärkeä tarjota tietoa kaupan maailmasta. Esimerkiksi tieto ruoan reitistä kauppaan ja ruokahävikistä opettaa ymmärtämään tuotteiden taustoja ja arvostamaan ruokaa. Myymälän tiloissa vierailu ja henkilökunnan haastattelu rohkaisevat kehittämään kuluttajataitoja, ja myös tutustumaan kauppaan työpaikkana, SOK:n viestintäjohtaja Outi Hohti sanoo.

Syksyn aikana saatujen kokemusten perusteella toimintaa pyritään laajentamaan ensi keväänä. Vaikkei retki vielä kaikille kouluille ole mahdollinen, voi oppimateriaaliin jo tutustua. Se on saatavana suomeksi ja ruotsiksi

Lisätietoa

Tiina Lampisjärvi, toiminnanjohtaja, Ruokatieto, tiina.lampisjarvi(at)ruokatieto.fi, 040 722 2424
Outi Hohti, viestintäjohtaja, SOK, outi.hohti(at)sok.fi, 010 768 0363