Ruokatiedon hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Elli Siltala

24.11.2022
Ruokatieto Yhdistys ry:n vuosikokouksessa 23.11. valittiin hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi johtaja Elli Siltala Valio Oy:stä ja varapuheenjohtajaksi päivittäistavarakaupan johtaja Harri Hovi Kesko Oyj:stä.

- Oman maan ruoka on aina tärkeää, ja sen merkitys on entisestäänkin kasvanut pitkän pandemia-ajan ja Ukrainassa käytävän sodan aikana. Globaali ruokajärjestelmä on viime aikoina osoittanut haavoittuvuutensa pitkien toimitusketjujen ja riippuvuuksien maailmassa, mikä muituttaa kunkin maan oman huoltovarmuuden tärkeydestä. On elintärkeää, että suomalainen ruoantuotanto säilyy elinvoimaisena ja sen kysyntä korkeana, kertoo Ruokatiedon hallituksen puheenjohtajana aloittava Elli Siltala Valio Oy:stä.

Ruokatieto Yhdistys ry on koonnut suomalaisen ruoan tekijät yhteen jo kolmen vuosikymmenen ajan. Ensi vuonna 30-vuotista taivaltaan juhlivan Ruokatieto Yhdistyksen 360 jäsentä ja Hyvää Suomesta -merkin käyttäjää edustavat koko suomalaisen ruokaketjun toimijoita alkutuotannosta elintarviketeollisuuteen ja kauppaan.

- Hyvää Suomesta -merkki on vuosikymmenten ajan helpottanut kuluttajia kotimaisten valintojen tekemisessä. Tällä hetkellä kotimainen lähellä tuotettu ruoka on kuluttajien arvostuksessa erittäin korkealla ja kiinnostaa suomalaisia enemmän kuin koskaan. On tärkeätä, että voimme jatkossakin turvata kotimaisen ruoan matkan kauppojen hyllyille, toteaa Harri Hovi Kesko Oyj:stä.

Helppo tunniste kotimaiselle ruoalle

Yhdistyksen omistama ja hallinnoima Hyvää Suomesta -merkki on suomalaisen ruoan alkuperämerkki, joka kertoo kuluttajille ruokapakkauksissa sen, että elintarvikkeen valmistukseen käytetty raaka-aine ja työ ovat Suomesta. Alkuperän lisäksi Hyvää Suomesta -merkki on myös tunnus suomalaisen ruokaketjun yhteistyöstä.

- Suomalaisen ruokaketjun yhteistyöllä nostamme suomalaisen ruoan merkitystä ja autamme kuluttajia valitsemaan tuotteita, joissa sekä raaka-aine että työ ovat kotimaisia. Suomalaisen ruoan kysynnän vahvistaminen on tärkein tehtävämme, muistuttaa Elli Siltala.

Hyvää Suomesta -merkki on ollut arvostetuin alkuperämerkki ja yksi arvostetuimmista suomalaisbrändeistä ja vuosien ajan.

Ruokatieto Yhdistyksen strategian ‘Rakkaudesta oman maan ruokaan’ toteuttamista johtaa vuonna 2023 monipuolista elintarvikealan osaamista omaava hallitus:

• Kaupallinen johtaja Timo Partola, Apetit Ruoka Oy
  • Markkinointijohtaja Sanna Päällysaho, Atria Suomi Oy
  • Toimitusjohtaja Caroline Grotenfelt-Fyhr, Famifarm Oy
  • Toimitusjohtaja Marko Bergholm, Fazer Leipomot Oy
  • Markkinointijohtaja Mikko Järvinen, HKScan Finland Oy
  • Professori Mari Niva, Helsingin yliopisto
  • Päivittäistavarakaupan johtaja Harri Hovi, Kesko Oyj
  • Toiminnanjohtaja Jyrki Wallin, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
  • Vastuullisuusasiantuntija Hanna Muukka, Osuustoimintakeskus Pellervo ry
  • Johtaja Jouni Aura, Ravintoraisio Oy
  • Päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho, SOK