Ruokatiedon uusi hallitus ja 25-vuotias Hyvää Suomesta -merkki

23.11.2018
Ruokatieto Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana jatkaa tuottajajärjestö MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi ja varapuheenjohtajana Kaslinkin toimitusjohtaja Jyrki Karlsson. Uusi hallitus valittiin 23.11.2018 Hyvää Suomesta 25 vuotta -juhlaseminaarin yhteydessä pidetyssä vuosikokouksessa. Vuonna 1958 perustettu yhdistys on vaikuttanut suomalaisen ruuan puolesta jo 60 vuoden ajan.

Ruokatiedon tehtävänä on edistää suomalaista ruokakulttuuria ja kotimaisen elintarvikeketjun tunnettuutta ja kilpailuetua. Tavoitteena on, että kuluttajat ymmärtävät kotimaisen elintarvikeketjun merkityksen hyvinvoinnin takaajana ja suosivat ostopäätöksissään suomalaista ruokaa. Ydintoimintona on tehdä tunnetuksi Hyvää Suomesta -merkkiä.

Uusiksi jäseniksi Ruokatiedon hallitukseen tulivat HKScanin Suomen markkina-alueesta vastaava johtaja Kati Rajala, Helsingin yliopiston ruokakulttuurin professori Mari Niva, Keskon tavarakaupan johtaja Harri Hovi, Raision johtaja Olavi Erkinjuntti sekä Valion johtaja Elli Siltala.

Ruokatiedon hallituksen kokoonpano vuodelle 2019:

Ruokaliiketoiminnan johtaja Anu Ora, Apetit Ruoka Oy
Markkinointijohtaja Sanna Päällysaho, Atria Suomi Oy
Toimitusjohtaja Jukka Pehkonen, Famifarm Oy
Toimitusjohtaja Markus Hellström, Fazer Leipomot Oy
Johtaja Kati Rajala, HKScan Finland Oy
Professori Mari Niva, Helsingin yliopisto
Toimitusjohtaja Jyrki Karlsson, Kaslink Foods Oy
Tavarakaupan johtaja Harri Hovi, Kesko Oyj
Toiminnanjohtaja Antti Sahi, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Talouspäällikkö Juhani Lehto, Osuustoimintakeskus Pellervo
Johtaja Olavi Erkinjuntti, Raisio Oyj
Kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu, SOK
Toiminnanjohtaja Jonas Laxåback, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC rf
Johtaja Elli Siltala, Valio Oy
Yrittäjä Teppo Ylä-Hemmilä, Viipurilainen Kotileipomo Oy

Ruokatieto on yleishyödyllinen yhdistys, jonka jäsenkuntaan kuuluu 300 yhteisöä. Näihin lukeutuvat kaikki Hyvää Suomesta -merkkiä käyttävät yritykset ja lisäksi muita suomalaista ruokaketjua edustavia yhteisöjä. Yhdistyksen laajapohjaisessa hallituksessa päätöksentekoon osallistuvat toimijat maatalouden, teollisuuden ja kaupan alalta – myös kuluttajien ääni on edustettuna.

Vuonna 1958 perustetun yhdistyksen juuret ovat maatalousalan tiedottamisessa. Pellervon PR-keskuksena alkanut toiminta jatkui nimellä Maatalousalan Tiedotuskeskus ja sittemmin Finfood – Suomen Ruokatieto, jolloin jäsenkukuntaan tulivat mukaan teollisuus ja kauppa. Suomennettu nimi Ruokatieto Yhdistys otettiin käyttöön vuonna v. 2010.

Lisätietoja:

TIINA LAMPISJÄRVI