Ruokatieto yhdistyksen rakkaudesta oman maan ruokaan -strategiaa johtamaan monipuolista osaamista omaava hallitus elintarvikealalta

27.11.2020
Ruokatieto Yhdistys ry kokoaa Suomalaisen ruoan tekijät yhteen. Ruokatiedon 340 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat koko ruokaketjua pellolta pöytään. Edustettuna ovat niin tuottajat ja valmistajat pk-yrityksistä teollisuuteen kuin tukku- ja vähittäiskauppakin. Yhdistyksen omistama ja hallinnoima Hyvää Suomesta -merkki on suomalaisen ruokaketjun yhteistyön tunnus ja yksi arvostetuimmista suomalaisista brändeistä. Hyvää Suomesta-merkki on suomalaisen ruoan alkuperämerkki, joka kertoo raaka-ainetakuulla, että elintarvikkeen raaka-aine ja työ ovat Suomesta.

Ruokatieto Yhdistyksen vuosikokous pe 27.11.2020 valitsi hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2021 jatkokaudelle Harri Hovi Kesko Oyj ja varapuheenjohtajaksi Jyrki Wallin MTK ry.

Uusiksi jäseniksi hallitukseen valittiin Marko Bergholm Fazer Leipomot Oy, Janne Reunanen Finnforel Oy, Sampo Päällysaho Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK.

HALLITUS 2021:

• Kaupallinen johtaja Timo Partola, Apetit Ruoka Oy
  • Markkinointijohtaja Sanna Päällysaho, Atria Suomi Oy
  • Toimitusjohtaja Caroline Grotenfelt-Fyhr, Famifarm Oy
  • Toimitusjohtaja Marko Bergholm, Fazer Leipomot Oy
  • Toimitusjohtaja Janne Reunanen, Finnforel Oy
  • Kaupallinen johtaja Markus Gotthardt, HKScan Finland Oy
  • Professori Mari Niva, Helsingin yliopisto, Kuluttajatutkimuskeskus
  • Tavarakaupan johtaja Harri Hovi, Kesko Oyj, Ruokatieto hallituksen pj
  • Toiminnanjohtaja Jyrki Wallin, MTK ry, Ruokatieto hallituksen vpj
  • Talouspäällikkö Juhani Lehto, Osuustoimintakeskus Pellervo ry
  • Johtaja Olavi Erkinjuntti, Ravintoraisio Oy
  • Päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK
  • Toiminnanjohtaja Jonas Laxåback, SLC r.f.
  • Johtaja Elli Siltala, Valio Oy
  • Yrittäjä Teppo Ylä-Hemmilä, Viipurilainen Kotileipomo Oy

Kuluttajan luottamuksen ja ostokiinnostuksen vahvistaminen kotimaiseen ruokavalintaan on merkittävä ja iso yhteistyöhaaste koko arvoketjulle. Ruokatiedon syksyllä 2020 muodostetun ´rakkaudesta oman maan ruokaan´ strategian tehtävänä on edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään, toiminnan ytimessä suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta.

Lisätietoja:

Anni-Mari Syväniemi, toiminnanjohtaja