Normaali versio

Ruokavisa 2021 on nyt käynnissä - tule mukaan!

03.03.2021
Ruokavisan valtakunnallinen osaamiskilpailu on nyt käynnissä! Osaamiskilpailuun voivat osallistua yläkoululaiset oppilaat opettajansa johdolla. Oppilaiden tulee vastata visaan 14.4.2021 mennessä osallistuakseen valtakunnalliseen osaamiskilpailuun.

Ruokavisa on yläkouluille suunnattu valtakunnallinen osaamiskilpailu, jonka tavoitteena on tutustuttaa nuoret ruokaketjun vastuullisuuteen pellolta pöytään, lisätä arvostusta ruuantekijöitä kohtaan sekä vahvistaa nuorten osaamista vastuullisina kuluttajina. Tänä vuonna oppilaat perehtyvät ruuan reittiin erityisesti kaupan ja kuluttajan näkökulmista.

Ruokavisassa yhdistyvät suositut ruokakasvatuskonseptit

Ruokatiedon menestyksekäs ruokakasvatuskonsepti Ruokavisa on innostava ja pelillistämistä hyödyntävä opetuskokonaisuus, jossa erilaiset oppijat on huomioitu monipuolisesti. Tämän vuoden opetuskokonaisuudessa yhdistyvät kaksi Ruokatiedon suosituinta ruokakasvatuskonseptia: Ruokavisa ja Retki kauppaan.

Ruokavisa -opetuskokonaisuus koostuu kolmesta osasta: opetusmateriaalista, nettipeli Ruokavisasta sekä loppukilpailusta. Ruokavisa -nettipelissä oppilaat pääsevät testaamaan opittua, ja pelin tuloksia voi käyttää osana arviointia. Oppimateriaali perustuu aina opetussuunnitelmaan ja kansallisiin ravitsemussuosituksiin.

Ruokavisa 2021 -opetuskokonaisuus on ideoitu yhdessä S-ryhmän kanssa, mutta visan sisällöstä ja pedagogisesta suunnittelusta vastaa Ruokatieto Yhdistys ry:n ruokakasvatusasiantuntijat.

Tavoitteena kestävä ruoka-arki ja vastuullinen kuluttaminen

Kyky suunnitella ja toteuttaa kodin ruoka-arkea on tullut pandemia-aikana entistä tärkeämmäksi ja siksi sen harjoitteluun tulee ohjata jo yläkouluikäisenä. Ruokavisa 2021 –opetuskokonaisuus vastaa tähän tarpeeseen tarjoamalla oppilaalle mahdollisuuksia suunnitella kestävää ruoka-arkea ja tutustua vastuulliseen kuluttamiseen.

Ruoka-arkea ja fiksua kuluttamista lähestytään Ruokavisassa kaupan ja kuluttajan näkökulmista. Opetusmateriaali tutustuttaa nuoret ruokakaupan ja ruuan verkkokaupan toimintaan. Painopiste on tänä vuonna  ruuan verkkokaupassa, sillä se mahdollistaa opetustyön toteutumisen myös etäopetustilanteessa.

Tule mukaan uudistuneeseen Ruokavisaan!

Uudistunut visasivu on nyt avattu käyttöön! Opettajan tulee rekisteröityä visan käyttäjäksi visasivustolla ilmoittaakseen oppilaansa mukaan kilpailuun. Oppilasryhmillä on mahdollisuus päästä mukaan loppukilpailuun pelaamalla Ruokavisa läpi 3.3.–14.4.2021 välisenä aikana. Ruokavisa on avoimesti käytettävissä myös kilpailuajan jälkeen.

Ruokatieto kutsuu kilpailuaikana visassa parhaiten menestyneet oppilasryhmät kilpailemaan palkinnosta. Nämä oppilasryhmät toteuttavat loppukilpailua varten ennakkotehtävän, jonka he pääsevät esittelemään ruoka-alan asiantuntijoista koostuvalle raadille virtuaalisessa loppukilpailutapahtumassa toukokuussa 2021.

Mikä Ruokavisa?

Ruokavisa on Ruokatiedon, MTK:n ja Kotitalousopettajien liiton yhteistyössä kehittämä ruokakasvatuskonsepti, joka tutustuttaa yläkoululaiset ruuan reittiin pellolta pöytään. Ruuan reitti jakautuu kolmeen vaiheeseen: alkutuotantoon, elintarviketeollisuuteen ja ruuan jälleenmyyntiin. Opetuskokonaisuuden sisällön painopiste vaihtelee vuosittain ruuan reitin eri vaiheiden välillä.

Ruokavisa on koulujen keskuudessa vahva ruokakasvatusbrändi. Viimeisimpään Ruokavisaan ilmoittautui huikeat 94 opettajaa ja alkueriin osallistui n. 3000 oppilasta ympäri Suomen.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

ruokakasvatuksen asiantuntija
noora.laukkanen(at)ruokatieto.fi
p. +358 44 236 0039
(Kuvituskuvia Ruokavisan loppukilpailusta saatavilla pyydettäessä.)

Hanna Leppäniemi
viestintäpäällikkö
SOK Media
hanna.leppaniemi(at)sok.fi
p. +358 10 768 0534

Ruokatieto Yhdistys ry edistää suomalaista ruokakulttuuria viestimällä ruuasta ja ruokaketjusta.

Seuraa Ruokavisaa somessa!
www.facebook.com/Ruokatieto.fi