Ruokavisa esittelee suomalaisen ruuan vastuullisuuden valtteja

29.10.2018
Tiesitkö, että talvesta on hyötyä maanviljelyksessä? Tai miten koko ruokaketju vähentää ruokahävikkiä toiminnassaan? Miten sinä kuluttajana voisit tehdä vastuullisia valintoja osana kestävää ruokaketjua? Näihin ja muihin ajankohtaisiin kysymyksiin löytyy vastaus tämän vuoden Ruokavisasta, jonka aiheena on vastuullisuus suomalaisessa ruokaketjussa.

Lähtökohtana Agenda 2030

Ruokavisan 2019 opetusmateriaali on nyt julkaistu. Verkkopeli Ruokavisan alkuerät käydään verkossa alkuvuodesta ja loppukilpailu myöhemmin keväällä Helsingissä.

Nyt julkaistun opetusmateriaalin lähtökohtana on YK:n Kestävän kehityksen toimintaohjelma ja erityisesti sen vastuullisen kuluttamisen tavoite.  Tavoitteena on, että taloudellinen toiminta tuottaisi mahdollisimman paljon hyvinvointia samalla kun luonnonvarojen käyttöä ja saastumista vähennetään.

Tällä kertaa Ruokavisassa ei keskitytä yhteen vastuullisuuden ulottuvuuteen, vaan tutkitaan suomalaista ruokaketjua ja sen vastuullisuuden valtteja. Samalla mietitään, millaisia ovat kuluttajan omat vastuulliset valinnat ja miten niitä voi tehdä joka päivä.

Opetusmateriaali Ruokavisan opeoppaassa

Yläkouluille tarkoitettu opetusmateriaali koostuu kolmesta osasta: kahdesta opetuskalvojen sarjasta ja niiden tueksi tuotetusta taustamateriaalista. Ensimmäisessä diasarjassa tarkastellaan miten vastuullisilla ruokavalinnoilla voidaan toteuttaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Miten meistä jokainen voi tehdä vastuullisia valintoja omassa arjessaan?

Nuoria herätellään miettimään millä perusteilla he ruokavalintoja tekevät ja esitetään vastuullisten valintojen pohjaksi kolme nyrkkisääntöä.

Toisessa diasarjassa sukelletaan suomalaiseen ruokaketjuun laajemmin. Miten ruokaketjun eri osat toteuttavat yhteisiä kestävän kehityksen tavoitteita? Mitkä ovat juuri suomalaisen ruokaketjun vastuullisuuden valtteja, millä osa-alueilla olemme hyviä? Taustamateriaali opettajille on tuotettu opetuksen tueksi. Se sisältää yksityiskohtaisempaa lisätietoa, opetusvinkkejä, herätteleviä kysymyksiä ja tehtäviä opetuskalvojen pohjalta.

Opettaja, tule mukaan Ruokavisaan!

Tämä materiaalin opiskelun jälkeen on hyvä osallistua Ruokavisaan!

Yläkoululaisille suunnattu osaamiskilpailua kisataan verkossa 7.1.-15.2.2019.

Opettaja valitsee oppitunnin, jolla opetusryhmä tekee visan verkossa. Visaan voi rekisteröityä osoitteessa www.ruokavisa.fi/opettajalle. Rekisteröityä voi aina viimeiseen kisapäivään 15. helmikuuta asti.

Minttu Virkki
ruokakasvatuksen sisällöntuottaja
kotitalousopettaja, KM
minttu.virkki@ruokatieto.fi
P. 050 326 1231

Seuraa Ruokavisaa somessa: #ruokavisa #ruokakasvatus
www.facebook.com/Ruokatieto
www.twitter.com/Ruokatieto

Mikä Ruokavisa?

Ruokavisa on yläkouluille suunnattu ruokakasvatuksen opetuskokonaisuus, jonka takana ovat Ruokatieto, tuottajajärjestö MTK ja Kotitalousopettajien liitto. Visan tavoitteena on tutustuttaa nuoret ruokaketjun vastuullisuuteen pellolta pöytään, lisätä arvostusta ruuantekijöitä kohtaan sekä vahvistaa nuorten osaamista vastuullisina kuluttajina.

www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruokavisa-vastuullisuus-ruokaketjussa/mika-ruokavisa

Käy kokeilemassa Ruokavisaa ja rekisteröitymässä mukaan! www.ruokavisa.fi

Ruokatieto Yhdistys ry edistää suomalaista ruokakulttuuria viestimällä ruuasta ja ruokaketjun toiminnasta pellolta pöytään. Ruokatiedon jäsenenä on 300 suomalaista elintarvikealaa edustavaa yhteisöä. Vuonna 1958 perustettu yhdistys toimii Helsingin Tukkutorilla.