RUOKAVISA KISATAAN JO KYMMENENNEN KERRAN, JUHLAVUODEN VISAN TEEMANA KOULURUOKAILU

loppukilpailu2019_jaakkokiuru
31.01.2020
Vuoden 2020 Ruokavisa on käynnistynyt. Yläkoululaisille suunnattua osaamiskilpailua kisataan verkossa 14.2.2020 saakka. Opettaja valitsee oppitunnin, jolla opetusryhmä tekee visan verkossa. Visaan voi rekisteröityä osoitteessa www.ruokavisa.fi/opettajalle. Rekisteröityä voi aina viimeiseen kisapäivään 14. helmikuuta asti.

Visaan voivat osallistua kaikki Suomen yläkoulun opettajat opetusryhmiensä kanssa oppiaineeseen katsomatta. Ruokavisa on vakiinnuttanut asemaansa osana koulujen ruokakasvatusta, ja se käydään tänä lukuvuonna jo 10. kertaa.

Kaikkiaan Ruokavisa on tavoittanut yli 17 000 oppilasta kautta maan.

Tämän lukuvuoden Ruokavisan teemana on kestävä kouluruokailu. Ruokavisaan voi valmistautua opetusmateriaalin avulla: kouluruokailua käsittelevä opetusmateriaali koostuu kolmesta oppilaille esitettävästä diasarjasta sekä opettajalle niiden tueksi tuotetusta taustamateriaalista. Ensimmäinen diasarja johdattelee kouluruokailun pariin ja siinä pohditaan, mitä kaikkea tarkoittaa kestävä kouluruokailu. Toisessa diasarjassa pureudutaan kouluruokailun alkuperään ja ympäristövaikutuksiin erityisesti joukkoruokailun näkökulmasta. Kolmannessa kokonaisuudessa pohditaan kouluruokailun sosiaalista ulottuvuutta ja hyvinvointia. Mitä me kaikki, opettajat, oppilaat, vanhemmat ja ruokapalvelun työntekijät voimme tehdä onnistuneen kouluruokailun toteuttamiseksi?

HUIKEA LOPPUKILPAILU KEVÄÄLLÄ

Ruokavisassa kolme maakunnallisesti parhaiten menestynyttä koulua kutsutaan loppukilpailuun Helsinkiiin huhtikuussa. Loppukilpailussa oppilaat kisaavat siitä, miten vastuullisuuden tiedot muuntuvat käytännön ruokavalinnoiksi ja taidoiksi ruoanvalmistuksessa.

Loppukilpailun ennakkotehtävissä pureudutaan Ruokavisan vuoden teeman mukaisesti kouluruokailuun. Arvovaltainen ammattilaisraati arvioi niin ennakkotehtävät kuin nelihenkisten edustusjoukkueiden työskentelyn kilpailuaikana.

Minttu Virkki
etunimi.sukuniemi(at)ruokatieto.fi

Ruokatieto Yhdistys ry edistää suomalaista ruokakulttuuria viestimällä ruuasta ja ruokaketjusta.

Seuraa Ruokavisaa somessa!
Seuraa Ruokavisaa somessa: #ruokavisa #ruokakasvatus

facebook.com/Ruokatieto
twitter.com/Ruokatieto

Käy kokeilemassa Ruokavisaa ja rekisteröidy mukaan! www.ruokavisa.fi

Mikä Ruokavisa?
Ruokavisa on yläkouluille suunnattu ruokakasvatuksen opetuskokonaisuus. Visan tavoitteena on tutustuttaa nuoret ruokaketjun vastuullisuuteen pellolta pöytään, lisätä arvostusta ruuantekijöitä kohtaan sekä vahvistaa nuorten osaamista vastuullisina kuluttajina.

www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruokavisa-vastuullisuus-ruokaketjussa/mika-ruokavisa

Tietoa aikaisempien vuosien teemoista, voittajista ja resepteistä.