Ruokavisan loppukilpailu Fazerilassa – mukana koulut Pohjanmaalta, Savosta ja Varsinais-Suomesta

Ruokavisa
22.03.2019
Yläkoululaisten vastuullisuustaitoja testataan Ruokavisan loppukilpailussa Fazer Vierailukeskuksessa pe 12.4. Vantaalla. Voittaja julkistetaan n. klo 13:30.

Alkukarsintojen jälkeen loppukilpailuun ovat selvinneet Kotimäen koulu Varsinais-Suomesta, Lumijoen peruskoulu Pohjois-Pohjanmaalta sekä Pyörön koulu Pohjois-Savosta. Neljän hengen kisajoukkueet ottavat mittaa siitä, miten vastuullisuuden tiedot muuntuvat käytännön ruokavalinnoiksi ja taidoiksi.

Kisan aikana oppilaat pääsevät myös miettimään ajankohtaisia teemoja aina ilmastonmuutoksesta ruokahävikkiin.

Kilpailun aikana oppilaat valmistavat ennakkoon suunnittelemansa kolmen ruokalajin menun. Tuomaristo kiinnittää huomiota siihen, miten tämän vuoden teema “vastuulliset suomalaiset ruokaketjut” näkyvät suunnitelmissa ja käytännön toteutuksessa.

ARVOVALTAINEN AMMATTILAISRAATI TUOMARISTOSSA

Tuomaristo  arvioi niin ennakkotehtävät kuin joukkueiden työskentelyn kilpailuaikana. Raatiin kuuluvat opetusneuvos Marjaana Manninen Opetushallituksesta, toiminnanjohtaja Tarkko Nuutinen Kotitalousopettajien liitosta, tuotekehityspäällikkö ja Fazer Culinary Teamin manageri Karri Käki Fazer Food Serviceltä sekä toiminnajohtaja Tiina Lampisjärvi Ruokatiedosta. Kilpailun juontaa tuottajajärjestö MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi.

RUOKAVISAN YHTEISTYÖKUMPPANINA FAZER

Ruokavisan lähtökohtana on YK:n Kestävän kehityksen toimintaohjelma Agenda 2030 ja erityisesti sen vastuullisen kuluttamisen tavoite.

“Ruuan tuotanto- ja kulutustavoilla on merkittävä vaikutus ympäristöön, yhteiskuntaan ja hyvinvointiin. Pyrimme olemaan edelläkävijäyritys vastuullisuusasioissa ja haluamme edistää omalla toiminnallamme kestäviä valintoja. Olemme mielellämme tukemassa Ruokavisaa ja suomalaisnuorten vastuullisuustaitojen edistämistä”, sanoo Fazer Leipomoiden viestintäjohtaja Anniina Niemistö.

Fazer palkitsee voittajaluokan retkellä Fazer Vierailukeskukseen. Kaikki osallistujat saavat myös tuotepalkintoja.

MAAKUNTIEN PARHAIDEN PISTEMÄÄRÄT JULKISTETTU

Tänä vuonna alkuerien verkkopelissä oppilaat miettivät millaisia ovat suomalaisen kuluttajan omat vastuulliset valinnat ja miten niitä voi tehdä joka päivä. Alkueriin osallistui verkossa alkuvuodesta noin 3 000 yläkoululaista ympäri Suomen.

Ruokavisan opettajilta saadun palautteen perusteella julkaistaan maakuntien parhaiden opetusryhmien pistemäärät nyt ensimmäistä kertaa. Näin kukin opettaja pystyy arvioimaan paremmin oman ryhmäsnä sijoitusta sekä maakunnallisella että valtakunnallisella tasolla.

Maakuntien parhaat ryhmät osallistuivat kisaan seuraavista kouluista:

• Uusimaa: Aurinkolahden peruskoulu, opettaja Marjo Kekki, 90,30 pistettä
  • Itä-Uusimaa: Sipoonlahden koulu, Sipoo, opettaja Mia Peltonen, 87,90 pistettä
  • Varsinais-Suomi: Kotimäen koulu, opettaja Aila Arell, 90,70 pistettä
  • Kanta-Häme: Parolan yhteiskoulu, Ahonen Marja-Leena, 90,10 pistettä
  • Päijät-Häme: Tiirismaan peruskoulu, Lahti, opettaja Eeva Vesala, 89,20 pistettä
  • Satakunta: Rauman normaalikoulu, opettaja Sarita Koskiranta, 89,40 pistettä
  • Etelä-Pohjanmaa: Töysän yläaste, opettaja Kristiina Puska, 88,30 pistettä
  • Pohjois-Pohjanmaa: Lumijoen peruskoulu, opettaja Sari Mäkisalo 95,70 pistettä
  • Keski-Pohjanmaa: Niva-Kaijan koulu, opettaja Tuomas Järviluoma, 87,20 pistettä
  • Lappi: Napapiirin yläaste, Rovaniemi, opettaja Seija Laine, 89,00 pistettä
  • Keski-Suomi: Viitaniemen koulu, Jyväskylä, opettaja Jutta Pirhonen, 84,50 pistettä
  • Pirkanmaa: Tampereen kansainvälinen koulu FISTA, opettaja Katriina Kautto, 88,70 pistettä
  • Etelä-Karjala: Kosken koulu, opettaja Marjut Nuotio, 86,70 pistettä
  • Pohjois-Karjala: Kolin koulu, opettaja Helena Jolkkonen, 82,60 pistettä
  • Etelä-Savo: Sulkavan yhteinäiskoulu, opettaja Marttiina Sihvola, 88,10 pistettä
  • Pohjois-Savo: Pyörön koulu, opettaja Eija Niiranen, 90,60 pistettä
  • Kainuu: Tenetin koulu, opettaja Anne Lukkari, 86,50 pistettä

Onnea maakunnallisille voittajille!

Mikä Ruokavisa?
Ruokavisa on yläkouluille suunnattu ruokakasvatuksen opetuskokonaisuus. Visan tavoitteena on tutustuttaa nuoret ruokaketjun vastuullisuuteen pellolta pöytään, lisätä arvostusta ruuantekijöitä kohtaan sekä vahvistaa nuorten osaamista vastuullisina kuluttajina.
www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruokavisa-vastuullisuus-ruokaketjussa/mika-ruokavisa

Visaan voivat osallistua kaikki Suomen yläkoulun opettajat opetusryhmiensä kanssa oppiaineeseen katsomatta. Ruokavisa on vakiinnuttanut asemaansa osana koulujen ruokakasvatusta, ja se käydään tänä lukuvuonna jo yhdeksättä kertaa. Kaikkiaan Ruokavisa on tavoittanut yli 17 000 oppilasta kautta maan.

Tiina Lampisjärvi
tiina.lampisjarvi@ruokatieto.fi

Minttu Virkki
ruokakasvatuksen sisällöntuottaja, KtaO
minttu.virkki@ruokatieto.fi

Ruokatieto edistää suomalaista ruokakulttuuria viestimällä ruuasta ja ruokaketjusta sekä tekemällä tunnetuksi Hyvää Suomesta-merkkiä.

Seuraa Ruokavisaa somessa: #ruokavisa #ruokakasvatus
facebook.com/Ruokatieto