Normaali versio

Ruokavisan loppukilpailu käydään etäyhteyksin – mukana koulut Pohjois-Karjalasta, Varsinais-Suomesta ja Uudeltamaalta

28.04.2021
Tervetuloa seuraamaan Ruokavisan jännittävää loppukilpailua, joka käydään Teamsin välityksellä 12.5.2021 klo 12:30-13:45! Kolme parhaiten visassa menestynyttä oppilasryhmää kutsuttiin loppukilpailuun, jossa he kilpailevat Ruokavisa 2021 –osaamiskilpailun voitosta. Ruokavisan voittaja julkistetaan loppukilpailutapahtumassa n. klo 13:30.

Tänä vuonna Ruokavisa tutustutti oppilaat ruuan reittiin erityisesti ruokakaupan ja ruuan verkkokaupan osalta, joka olikin poikkeusvuoteen osuva teema. Ruokavisassa tehtiin tänä keväänä osallistujaennätys: alkueriin osallistui verkossa huimat 380 oppilasryhmää ja yli 3900 yläkoululaista ympäri Suomen! Valtakunnallisten alkuerien perusteella loppukilpailuun nousivat Kolin koulu Pohjois-Karjalasta, Armfeltin koulu Varsinais-Suomesta sekä Leppävaaran koulu Uudeltamaalta.

Oppilaat kertovat, mistä kestävä ruoka-arki koostuu

Oppilaat tuottavat loppukilpailua varten tehtävän, jonka avulla he osoittavat, miten tiedollista osaamista sovelletaan osaksi käytännön ruokavalintoja. Tehtävä on kaksiosainen: ensimmäisessä osassa oppilaat suunnittelevat suomalaisiin ravitsemussuosituksiin ja kestävään kehitykseen perustuvan ruoka-arjen yhdelle päivälle ja toisessa osassa he tuottavat videon, jolla ruokavalintoja esitellään. Oppilaiden tuottama video esitetään etäyhteyksin käytävässä loppukilpailutapahtumassa.

Tehtävässä arvioidaan erityisesti ruokalistan sisältöjä sekä ruokavalintojen perustelujen oikeellisuutta, kattavuutta ja oivaltavuutta. Voittajaryhmän palkitsee S-ryhmä, joka toimii tänä vuonna visan yhteistyökumppanina.

Tule katsomaan voittajan julkistamista!

Arvovaltainen ammattilaisraati arvioi loppukilpailutehtävät ja valitsee Ruokavisa 2021 –osaamiskilpailun voittajajoukkueen. Tuomaristo koostuu moniammatillisesta huippujoukosta, johon kuuluvat opetusneuvos Marjaana Manninen Opetushallituksesta, toiminnanjohtaja Tarkko Nuutinen Kotitalousopettajien liitosta, tutkijatohtori Kristiina Janhonen Helsingin yliopistosta, ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen MTK ry:stä, Yhteishyvän sisältöpäällikkö Sanna Autio SOK:lta, ravitsemusterapeutti Soile Käkönen HKScanilta sekä toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi Ruokatiedosta.

Loppukilpailutapahtumassa tuomaristoa edustavat Yhteishyvän sisältöpäällikkö Sanna Autio SOK:lta sekä Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi. Loppukilpailua pääsevät seuraamaan 10.5.2021 mennessä lomakkeen kautta ilmoittautuneet. Ilmoittautuneet saavat sähköpostitse kutsun tapahtumaan ja he tulevat saamaan myös tapahtuman tallenteen.

Voitte seurata tapahtumaa myös yhdessä oppilaiden kanssa. Tervetuloa mukaan!

Mikä Ruokavisa?

Ruokavisa on yläkouluille suunnattu ruokakasvatuksen opetuskokonaisuus. Visan tavoitteena on tutustuttaa nuoret ruokaketjun vastuullisuuteen pellolta pöytään, lisätä arvostusta ruuantekijöitä kohtaan sekä vahvistaa nuorten osaamista vastuullisina kuluttajina.

Visaan voivat osallistua kaikki Suomen yläkoulun opettajat opetusryhmiensä kanssa oppiaineeseen katsomatta. Ruokavisa on vakiinnuttanut asemaansa osana koulujen ruokakasvatusta ja se käytiin tänä lukuvuonna jo yhdettätoista kertaa. Kaikkiaan Ruokavisa on tavoittanut yli 20 000 oppilasta kautta maan.

Ruokavisan opetuskokonaisuudet ovat vapaasti käytettävissä ja ne löytyvät Ruokatiedon verkkosivuilta.

ruokakasvatuksen asiantuntija
noora.laukkanen(at)ruokatieto.fi
p. +358 44 236 0039

Ruokatieto Yhdistys ry edistää suomalaista ruokakulttuuria viestimällä ruuasta ja ruokaketjusta.

Seuraa Ruokavisaa somessa!

#ruokavisa