Ruokavisan loppukilpailussa kisaavat koulut Keski-Suomesta, Pohjois-Pohjanmaalta ja Varsinais-Suomesta

04.04.2022
Yläkoululaisten ruokaketju- ja vastuullisuusosaamista testaavan Ruokavisan alkukarsinnat on nyt käyty. Kilpailuun osallistuneesta yli 240 oppilasryhmästä finaaliin nousivat Jyväskylän normaalikoulu, Tupoksen koulu Limingasta sekä Maijamäen/Kalevanniemen koulu Naantalista. Kisan voittajat valitaan ja palkitaan toukokuussa 2022.

Tänä vuonna Ruokavisa tutustutti oppilaat ruokaketjuun ja sen vastuullisuuteen erityisesti kananmunan, siipikarjanlihan ja elintarvikejalostuksen näkökulmista. Kilpailun alkukarsintaan osallistui yli 2 100 yläkoululaista ympäri Suomen. Alkukarsinnan taso oli tänä vuonna erityisen korkea.

Loppukilpailutehtävässä harjoitellaan kestävää ruoka-arkea

Loppukilpailutehtävässä oppilaat pääsevät syventämään oppimaansa sekä osoittamaan, miten tiedollista osaamista sovelletaan osaksi käytännön ruokavalintoja. Tehtävässä oppilaat suunnittelevat yhdelle päivälle ruokalistan, jonka ruokavalinnat perustuvat suomalaisiin ravitsemussuosituksiin ja kestävän kehityksen tavoitteisiin. Ruoat myös valmistetaan.

Ruokalista ja ruokavalintojen perustelut esitellään videon muodossa. Ruoka-alan ja ruokakasvatuksen ammattilaisista koostuva tuomaristo valitsee voittajan videon perusteella.

Voittajat julkistetaan ja palkitaan toukokuussa

Voittajajoukkue palkitaan sekä ryhmä- että koulutasolla: voittajakoulun kotitalousluokkaan tarjotaan 1 000 euron arvoinen keittiövälinesetti, jonka lisäksi voittajaryhmä palkitaan yhteisellä ravintolakokemuksella. Palkinnot mahdollistavat Ruokatieto Yhdistys ry, Suomen Siipikarjaliitto ry, Suomen Broileryhdistys ry ja Heirol Oy.

Mikä Ruokavisa?

Ruokavisa on Ruokatiedon, MTK:n ja Kotitalousopettajien liiton yhteistyössä kehittämä ruokakasvatuskonsepti, joka tutustuttaa yläkoululaiset ruoan reittiin pellolta pöytään, lisää arvostusta ruoantekijöitä kohtaan sekä vahvistaa nuorten osaamista vastuullisina kuluttajina. Visaan voivat osallistua kaikki Suomen yläkoulun opettajat opetusryhmiensä kanssa oppiaineeseen katsomatta. Ruokavisa on koulujen keskuudessa vahva ruokakasvatusbrändi. Ruokavisaan on osallistunut jo yli 22 000 yläkoululaista ympäri Suomen.

Ruokavisan opetusmateriaalit ja visa ovat kaikkien vapaasti käytettävissä myös visa-ajan jälkeen. Opetuskokonaisuuteen kuuluvat diasarjat tehtävineen löytyvät Ruokavisan opeoppaasta nimellä Siipikarja-ala – opettajalle ja visan pääsee täyttämään Ruokavisan sivustolla

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt
ruokakasvatuksen asiantuntija
noora.laukkanen@ruokatieto.fi
p. +358 44 236 0039

Sari Saine
Maijamäen/Kalevanniemen koulu, Naantali
sarisaine@hotmail.com
p. +358 40 522 0370

Ulla Luhtavaara
Tupoksen koulu, Liminka
ulla.luhtavaara@edu.liminka.fi
p. +358 40 565 6819

Emmi Kalaniemi
Jyväskylän normaalikoulu, Jyväskylä
emmi.p.kalaniemi@jyu.fi

Ruokavisan logot ladattavissa täältä.

Ruokatieto Yhdistys ry:n missio on ”rakkaudesta oman maan ruokaan”. Tehtävänämme on edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä ja ruokakulttuuria tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat alan toimijoita monipuolisesti.

Seuraa Ruokatietoa somessa!
Facebook.com/Ruokatieto.fi