RUOKAVISAN LOPPUKILPAILUSSA MITTELÖIVÄT KOULUT POHJANMAALTA JA UUDELTAMAALTA

11.04.2018
Tervetuloa seuraamaan Ruokavisan jännittävää loppukilpailua, joka käydään Lapsimessuilla Ruokatiedon Hyvää Suomesta –näytöskeittiössä pe 20.4. klo 10-13 (osasto 7c130). Voittaja julkistetaan n. klo 13:45. Lapsimessut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa.

Alkuerien perusteella valtakunnalliseen loppukilpailuun ovat nousseet Jurvan yhtenäiskoulu Etelä-Pohjanmaalta, Lumijoen peruskoulu Pohjois-Pohjanmaalta sekä Veikkolan koulu Uudeltamaalta. Koulujen neljän hengen edustusjoukkueet ottavat mittaa siitä, miten vastuullisuuden tiedot muuntuvat käytännön taidoiksi ja ruokavalinnoiksi. Oppilaat valmistavat kilpailussa ennakkoon suunnittelemansa kolmen ruokalajin menun. Arvioinnin keskiössä on, miten vastuullisuus ja vuoden teema, suomalainen ruokakulttuuri ilmenee suunnitelmissa.

Arvovaltainen ammattilaisraati arvioi ennakkotehtävät ja joukkueiden työskentelyn kilpailuaikana. Tuomaristo koostuu moniammatillisesta huippujoukosta: mukana ovat opetusneuvos Marjaana Manninen Opetushallituksesta, toiminnanjohtaja Aira Kuvaja Kotitalousopettajaliitosta, markkinointijohtaja Arto Arhipoff Electroluxilta, tuoteasiantuntija Anni Kulju SOK:lta sekä tuotekehityspäällikkö ja Fazer Culinary Teamin manageri Karri Käki Fazer Food Servicesiltä. Electrolux palkitsee Ruokavisan voittajakoulun heidän kotitalousluokkansa tarpeen mukaisilla laitteilla. Lisäksi SOK ja Fazer palkitsevat joukkueita.

SUOMALAINEN RUOKAKULTTUURI TEEMANA

Alkueriin osallistui verkossa alkuvuodesta 3 200 yläkoululaista ympäri maan. Suomen itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi Ruokavisan teemana oli paikallisuus ja suomalainen ruokakulttuuri. Ruokakulttuuri on olennainen osa maamme kulttuuriperintöä, jonka siirtäminen lapsille ja nuorille luo hyvinvointia myös tuleville sukupolville. Ruokavisassa yläkoululaiset pääsivät pohtimaan suomalaisia ruokaperinteitä ja suosikkiruokia, ruokakulttuurin alueellisia eroja sekä ruokaketjua ammatillisena mahdollisuutena.

Ruokavisa on vakiinnuttanut asemaansa osana koulujen ruokakasvatusta. Nyt kuudetta kertaa järjestetty Ruokavisa-osaamiskilpailu on kaikkiaan tavoittanut yli 14 000 oppilasta kautta maan.

Vuosittaiseen Ruokavisa-osaamiskilpailuun voivat ilmoittautua yläkoulujen opettajat oppilasryhmiensä kanssa. Ruokavisa tarjoaa kouluille aineistopankin ja toimintamallin, joka soveltuu monialaiseen opetukseen.

Ruokavisa-osaamiskilpailu on nyt saatavilla vapaasti verkossa www.ruokavisa.fi. Sen suorittamalla kukin voi testata oman tietämyksensä suomalaisesta ruokakulttuurista.

Tarjolla on myös oppimateriaalia kouluille ja kaikille aiheesta kiinnostuneille. Verkosta löytyy kattava suomalaisen ruokakulttuurin tietopaketti www.ruokatieto.fi/ruokakulttuuri. Siihen nojaava opeopas sisältää dioja, tehtäviä sekä linkki- ja videovinkkejä opetuksen tueksi. www.ruokatieto.fi/suomalainen-ruokakulttuuri-opettajalle.

Tiina Lampisjärvi

tiina.lampisjarvi@ruokatieto.fi

OPETTAJAT

Jurvan yhtenäiskoulu

Riitta Myllyaho

riitta.myllyaho@kurikka.fi

Lumijoen peruskoulu

Sari Mäkisalo

sari.makisalo@edu.lumijoki.fi

Veikkolan koulu

Ninni Kuisma

ninni.kuisma@kirkkonummi.fi

Ruokatieto Yhdistys ry edistää suomalaista ruokakulttuuria viestimällä ruuasta ja ruokaketjusta.

Seuraa Ruokavisaa somessa!
#ruokavisa

#ruokakasvatus

facebook.com/Ruokatieto

twitter.com/Ruokatieto

facebook.com/RuokaaOmastaMaasta

Instagram (@hyvaasuomesta)

Mikä Ruokavisa?

Ruokavisa on yläkouluille suunnattu ruokakasvatuksen opetuskokonaisuus. Visan tavoitteena on tutustuttaa nuoret ruokaketjun vastuullisuuteen pellolta pöytään, lisätä arvostusta ruuantekijöitä kohtaan sekä vahvistaa nuorten osaamista vastuullisina kuluttajina.

www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruokavisa-vastuullisuus-ruokaketjussa/mika-ruokavisa

Tietoa aikaisempien vuosien teemoista, voittajista ja resepteistä.

Kisa käydään Ruokatiedon Hyvää Suomesta -näytöskeittiössä. Tiedotteen kuva on viime vuoden kisasta.