Ruokavisan voiton vei Lumijoen peruskoulu

Ruokavisa_voittajajoukkue_Lumijoki 2019
12.04.2019
Valtakunnallisen Ruokavisan loppukilpailun voitti Lumijoen peruskoulu Pohjois-Pohjanmaalta. Ruokavisa järjestettiin Fazerin Vierailukeskuksessa Vantaalla.

Voittajakoulun nelihenkisessä joukkueessa kisailivat Daniela Heinänen, Sakari Lumme, Tiia Oksa ja Mikael Pitkänen. Mukana kannustamassa oli myös heidän opettajansa Sari Mäkisalo.

Kilpailun alkuerät käytiin verkkopelin muodossa ja loppukilpailuun suoriutui kolme koulua, kukin eri maakunnasta. Voittajajoukkueen lisäksi kisaamassa olivat Kotimäen koulu Varsinais-Suomesta ja Pyörön koulu Pohjois-Savosta. Alkueriin osallistui noin 3 000 yläkoululaista ympäri Suomea.

KALA JA KASVIKSET LOISTIVAT LAUTASILLA

Joukkueet valmistautuivat loppukilpailuun suunnittelemalla kolmen ruokalajin menun, jonka voisi tarjota kotona vaikkapa ystäville. Lisäksi oppilaiden tehtävänä oli perustella, miten he olivat ottaneet huomioon vastuullisuuden ruokien valinnassa, suunnittelussa ja valmistuksessa. Ennakkotehtävän tarkoituksena oli selvittää, miten tämän vuoden teema, kestävät suomalaiset ruokaketjut, on osattu ottaa huomioon menun suunnittelussa.

Voittajakoulu valmisti alkuruokana juuressosekeittoa savuporotartalettien kera ja pääruokana paistettuja ahvenia kerma-yrttikastikkeessa, rapeita lohkoperunoita sekä sateenkaarisalaattia. Jälkiruoaksi oppilaat tarjosivat mansikkakiusausta. Menun suunnitteluun pääsi mukaan koko opetusryhmä ja lopullinen menu äänestettiin luokan kesken.

”Valitsimme pääruuaksi kalaa pienen hiilijalanjäljen vuoksi” kertoivat iloiset voittajat kisan jälkeen.

Oppilaiden työskentelyä sekä ennakkotehtävän arvioi tuomaristo, jossa vaikuttivat opetusneuvos Marjaana Manninen Opetushallituksesta, toiminnanjohtaja Tarkko Nuutinen Kotitalousopettajaliitosta, tuotekehityspäällikkö ja Fazer Culinary Teamin manageri Karri Käki Fazer Food Serviceltä sekä toiminnanjohtaja Tiina Lampisjärvi Ruokatiedosta. Kilpailun juonsi ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi tuottajajärjestö MTK:sta.

Kilpailun päätuomari, Karri Käki, kertoi kisan olleen tänä vuonna äärimmäisen tiukka ja voittaja ratkesi pitkän harkinnan jälkeen vain pisteen erolla. ”Lumijoen peruskoulun oppilaiden työskentelyssä korostui iloisuus ja rentous. Oppilaat olivat sisäistäneet vastuullisuuden teeman tekemisen tasolla ja heidän kokonaissuoritus oli tasapainoinen ja viimeistelty”.

Lisäksi tuomaristo antoi kunniamaininnan Pyörön koulun oppilaille vastuullisuuden teeman sisäistämisestä heidän arjessaan.

Ruokavisan yhteistyökumppani Fazer palkitsi voittajaluokan retkellä Fazer Vierailukeskukseen. Lisäksi kaikki osallistujat palkittiin Fazerin tuotepalkinnoilla.

“Ruuan tuotanto- ja kulutustavoilla on merkittävä vaikutus ympäristöön, yhteiskuntaan ja hyvinvointiin. Pyrimme olemaan edelläkävijäyritys vastuullisuusasioissa ja haluamme edistää omalla toiminnallamme kestäviä valintoja. Olemme mielellämme tukemassa Ruokavisaa ja suomalaisnuorten vastuullisuustaitojen edistämistä”, sanoo Fazer Leipomoiden viestintäjohtaja Anniina Niemistö.

ENSI VUOSI ON JUHLAVUOSI

Ruokavisa kisattiin nyt jo yhdeksättä kertaa. Ruokavisaan on vuosien varrella rekisteröitynyt yli 450 opettajaa. Kaikkiaan Ruokavisa on tavoittanut yli 17 000 oppilasta kautta maan.

Ruokavisa on yläkouluille suunnattu ruokakasvatuksen opetuskokonaisuus, jonka takana ovat Ruokatieto, tuottajajärjestö MTK ja Kotitalousopettajien liitto. Visan tavoitteena on tutustuttaa nuoret ruokaketjun vastuullisuuteen pellolta pöytään, lisätä ruuantekijöiden arvostusta sekä vahvistaa nuorten osaamista vastuullisina kuluttajina.

Kuvia Ruokavisan finaalista median käyttöön: https://we.tl/t-JN5kxRMv0l

Kuvauksesta vastasi Jaakko Kiuru/Fazer.

Kuvien julkaisun yhteydessä on mainittava lähde: Ruokatieto

Minttu Virkki
minttu.virkki@ruokatieto.fi
p. 050 326 1231

Ruokatieto Yhdistys ry edistää suomalaista ruokakulttuuria viestimällä ruuasta ja ruokaketjusta.

Seuraa Ruokavisaa somessa!
#ruokavisa #ruokakasvatus
facebook.com/Ruokatieto.fi, instagram @Ruokavisa

www.ruokatieto.fi