Normaali versio

RUOKAVISAN VOITTAJA PALKITAAN HUHTIKUUSSA

Ruokavisa
17.03.2020
Suomessa vallitsevan koronavirustilanteen vuoksi Ruokavisan loppukilpailua ei tänä vuonna järjestetä, vaan voittaja valitaan alkuerien pisteiden sekä loppukilpailun ennakkotehtävien perusteella.

VOITOSTA KISAAVAT KOULUT POHJANMAALTA, SAVOSTA JA VARSINAIS-SUOMESTA

Ruokavisan alkueristä  jatkoon ovat selvinneet Kuulammen koulu Pohjois-Pohjanmaalta, Sulkavan yhteinäiskoulu Etelä-Savosta sekä Kotimäen koulu Varsinais-Suomesta.

Ruokavisan 10. juhlavuotena keskitytään kestävään kouluruokailuun.

Ennakkotehtävänä oppilaat suunnittelevat viikon kouluruokalistan vuodelle 2030. Ruokalistan tulee huomioida kouluruokailua koskevat säädökset ja suositukset. Lisäksi ennakkotehtävässä tulee perustella, miten annetut ohjeistukset näkyvät ruokalistassa. Nyt kun varsinaista loppukilpailua ei käydä, arvioinnissa painotetaan ennakkotehtävän perusteluita ja niissä näkyvää vastuullisuuden huomiointia.

VOITTAJA PALKITAAN YHTEISTYÖSSÄ MTK:N KANSSA

Arvovaltainen ammattilaisraati arvioi ennakkotehtävät huhtikuun alussa. Tuomaristo koostuu moniammatillisesta huippujoukosta: mukana ovat opetusneuvos Marjaana Manninen Opetushallituksesta, toiminnanjohtaja Tarkko Nuutinen Kotitalousopettajaliitosta, kokkimaajoukkueen joukkueenjohtaja Kristian Vuojärvi sekä toiminnajohtaja Anni-Mari Syväniemi Ruokatiedosta. Ruokatieto palkitsee voittajan yhteistyössä MTK ry:n kanssa.

TEEMANA KESTÄVÄ KOULURUOKAILU

Ruokavisan tämän vuoden teema, kestävä kouluruokailu, on saanut paljon kiitosta opettajilta. Oppilasryhmät opettajineen ovat perehtyneet kestävään kouluruokailuun: mitä sillä tarkoitetaan, miten siihen voi vaikutaa ja mikä on jokaisen oma rooli kouluruokailussa. Alkueriin osallistui kilpailuaikana noin 3 000 yläkoululaista ympäri Suomen.

Alkuerien verkkopelissä oppilaat miettivät mitä kaikkea kuuluu kestävään kouluruokailuun, miten sitä voisi kehittää ja millainen on jokaisen oppilaan rooli hyvässä kouluruokailussa.

Opettajille suunnattu opetusmateriaali ja taustamateriaali löytyvät osoitteesta www.ruokatieto.fi/ruokavisa.

Tämän vuoden visa on vapautettu kaikkien käyttöön, eikä sen tekemistä varten tarvitse enää rekisteröityä. Vuoden 2020 Ruokavisa löytyy osoitteesta www.ruokavisa.fi.

RUOKAVISAN MAAKUNTIEN PARHAAT

Vuodesta 2012 Ruokavisaan on rekisteröitynyt jo yli 500 opettajaa. Tänä vuonna visaan osallistui kouluja 14 maakunnasta. Parhaiten pärjänneet ryhmät maakunnallisella tasolla tulivat seuraavista kouluista:

• Uusimaa: Sipoonlahden koulu, opettaja Sallaroosa Häme, 87,50 pistettä
  • Etelä-Karjala: Kosken koulu, opettaja Marjut Nuotio, 75,6 pistettä
  • Etelä-Pohjanmaa: Kauhavan yläkoulu, opettaja Jaana Kontkanen, 82,30 pistettä
  • Etelä-Savo: Sulkavan yläkoulu, opettaja Marttiina Sihvola, 94,10 pistettä
  • Itä-Uusimaa: Riihenmäen koulu, opettaja Riikka Hankonen, 85,80 pistettä
  • Kanta-Häme: Parolan yhteiskoulu, opettaja Elisa Knuutila, 79,10 pistettä
  • Keski-Suomi: Viitaniemen koulu, opettaja Jutta Pirhonen, 81,20 pistettä
  • Lappi: Napapiirin yläaste, opettaja Katri Sarpola, 85,10 pistettä
  • Pohjois-Karjala: Joensuun normaalikoulu, opettaja Essi Linnavirta, 74,20 pistettä
  • Pohjois-Pohjanmaa: Kuulammen koulu, opettaja Marja-Kaisa Varonen, 88,60 pistettä
  • Pohjois-Savo: Pyörön koulu, opettaja Eija Niiranen, 88,10 pistettä
  • Päijät-Häme: Tiirismaan peruskoulu, opettaja Sirkku Niiranen, 83,00 pistettä
  • Satakunta: Jämijärven keskuskoulu, opettaja Riitta Myllyaho, 87,50 pistettä
  • Varsinais-Suomi: Kotimäen koulu, opettaja Aila Arell, 89,3 pistettä

Onnea maakunnallisille voittajille!

Minttu Virkki
ruokakasvatuksen asiantuntija
p. 050 326 1231
minttu.virkki@ruokatieto.fi

Ruokatieto Yhdistys ry edistää suomalaista ruokakulttuuria viestimällä ruuasta ja ruokaketjusta.

Seuraa Ruokavisaa somessa!
Seuraa Ruokavisaa somessa: #ruokavisa #ruokakasvatus
facebook.com/Ruokatieto

Mikä Ruokavisa?
Ruokavisa on yläkouluille suunnattu ruokakasvatuksen opetuskokonaisuus. Visan tavoitteena on tutustuttaa nuoret ruokaketjun vastuullisuuteen pellolta pöytään, lisätä arvostusta ruuantekijöitä kohtaan sekä vahvistaa nuorten osaamista vastuullisina kuluttajina.

Visaan voivat osallistua kaikki Suomen yläkoulun opettajat opetusryhmiensä kanssa oppiaineeseen katsomatta. Ruokavisa on vakiinnuttanut asemaansa osana koulujen ruokakasvatusta, ja se käydään tänä lukuvuonna jo 10. kertaa. Kaikkiaan Ruokavisa on tavoittanut yli 17 000 oppilasta kautta maan.