Ruokavisassa juhlitaan satavuotiasta Suomea -opettaja, tule mukaan!

Ruokavisa
11.12.2017
Ruokavisa 2018 on käynnistynyt. Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi Ruokavisan teemaksi on nostettu suomalainen ruokakulttuuri. Ruokakulttuuri on olennainen osa maamme kulttuuriperintöä, jonka siirtäminen lapsille ja nuorille luo hyvinvointia myös tuleville sukupolville. Valtionneuvoston kanslia on liittänyt Ruokavisan aineiston osaksi Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

Yläkoululaisille suunnattu osaamiskilpailua kisataan verkossa 9.2.2018 saakka. Opettaja valitsee oppitunnin, jolla opetusryhmä tekee visan verkossa. Visaan voi rekisteröityä osoitteessa www.ruokavisa.fi/opettajalle. Rekisteröityä voi aina viimeiseen kisapäivään 9. helmikuuta asti.

Visassa yläkoululaiset pääsevät pohtimaan suomalaisia ruokaperinteitä, ruokakulttuurin alueellisia eroja ja ruokaketjua työnantajana.

Visassa perehdytään myös suomalaisten suosikkiruokiin, suomalaisiin kasviksiin ja suomalaiseen erityispiirteeseen, maksuttomaan kouluruokailuun.

Ruokavisan tämän vuoden oppimateriaali on jaettu uudella tavalla kahteen osioon. Taustamateriaaliksi opettajien käyttöön on tuotettu kattava ruokakulttuurin tietopaketti. Sen pohjalta on muokattu Suomalainen ruokakulttuuri -opeopas, joka sisältää dioja, tehtäviä, listauksen keskeisimmistä asioista sekä linkki- ja videovinkkejä opetukseen. Taustamateriaalissa on mm. suomalaisen ruokakulttuurin aikajana, joka kuvaa sen kehityskulkua esihistorialliselta ajalta aina nykypäivään saakka.

Taustamateriaali löytyy osoitteesta www.ruokatieto.fi/ruokakulttuuri ja Suomalaisen ruokakulttuurin opeopas osoitteesta www.ruokatieto.fi/suomalainen-ruokakulttuuri-opettajalle.

Osaamiskilpailuun osallistutaan osoitteessa www.ruokavisa.fi, mistä löydät myös edellisten vuosien visat omien vastuutaitojen testaamista varten.

ELECTROLUX PALKITSEE VOITTAJAT

Ruokavisassa kolme maakunnallisesti parhaiten menestynyttä koulua kutsutaan loppukilpailuun Helsinkiiin 20.4.2018.

Loppukilpailussa oppilaat kisaavat siitä, miten vastuullisuuden tiedot muuntuvat käytännön ruokavalinnoiksi ja taidoiksi.

Loppukilpailun ennakkotehtävässä on perusteltava menu vuoden teeman eli ruokakulttuurin näkökulmasta. Oppilaat valmistavat ennakkoon suunnittelemansa kolmen ruokalajin menun kilpailuaikana. Arvovaltainen ammattilaisraati arvioi niin ennakkotehtävät kuin nelihenkisten edustusjoukkueiden työskentelyn kilpailuaikana. Electrolux palkitsee Ruokavisan voittajakoulun heidän kotitalousluokan tarpeen mukaisilla laitteilla.

Visaan voivat osallistua kaikki Suomen yläkoulun opettajat opetusryhmiensä kanssa oppiaineeseen katsomatta. Ruokavisa on vakiinnuttanut jo asemaansa osana koulujen ruokakasvatusta, ja se käydään tänä lukuvuonna jo kuudetta kertaa. Edellisenä lukuvuonna Ruokavisaan osallistui lähes 3 700 oppilasta.

ruokavisa(at)ruokatieto.fi
p. 040710 4170 (vaihde)

Ruokatieto Yhdistys ry edistää suomalaista ruokakulttuuria viestimällä ruuasta ja ruokaketjusta.

Seuraa Ruokavisaa somessa!
Seuraa Ruokavisaa somessa: #ruokavisa #ruokakasvatus
facebook.com/Ruokatieto
twitter.com/Ruokatieto

Käy kokeilemassa Ruokavisaa ja rekisteröidy mukaan! www.ruokavisa.fi

Ruokatieto, logo

Electrolux logo   kotitalousopettajien liitto   MTK

Mikä Ruokavisa?
Ruokavisa on yläkouluille suunnattu ruokakasvatuksen opetuskokonaisuus. Visan tavoitteena on tutustuttaa nuoret ruokaketjun vastuullisuuteen pellolta pöytään, lisätä arvostusta ruuantekijöitä kohtaan sekä vahvistaa nuorten osaamista vastuullisina kuluttajina.

Tietoa aikaisempien vuosien teemoista, voittajista ja resepteistä:

www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruokavisa-vastuullisuus-ruokaketjussa/mika-ruokavisa/ruokavisan-voittajat