TIETOHAARUKKA 2019 – SUOMALAINEN RUOKAKETJU JA SEN MUUTOKSET LUKUINA

27.09.2019
Tietohaarukka 2019 kokoaa yksiin kansiin keskeiset, tuoreet ruoan tuotantoa ja kulutusta koskevat tilastot.

Tietohaarukka 2019 -julkaisun uusimmat tiedot ovat pääosin vuodelta 2018. Vertailuluvut mahdollistavat kotimaisen elintarvikeketjun aikavertailun. Koko EU:n laajuisen, yhtenäisemmän tilastoinnin yleistyessä myös Tietohaarukan taulukointi päivittyy. Tällä hetkellä kansainvälisiä vertailulukuja on 15 taulukossa.

Julkaisu koostuu neljästä osiosta: yleisistä tiedoista, maataloudesta, elintarvikkeista sekä päivittäistavarakaupasta ja ammattikeittiöstä. Lisäksi tilastot on jaoteltu ruokaketjun vastuullisuuden ulottuvuuksien mukaisesti: ympäristö, tuoteturvallisuus, ravitsemus, työ ja työhyvinvointi, eläimet ja eläinten hyvinvointi, paikallisuus sekä talous.

Tilaa, selaa tai tulosta tilastot itsellesi

Taskukokoinen Tietohaarukka 2019 -julkaisu on saatavilla kolmella eri kielellä: suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Julkaisu on maksuton, ja sitä voi tilata sähköpostitse.  Posti- ja käsittelykulut peritään. Tilausohjeet ja sähköinen julkaisu on  luettavissa  osoitteessa www.ruokatieto.fi/tietohaarukka

Tietohaarukka 2018 -julkaisun on tuottanut Ruokatieto yhteistyössä Agronomiliiton, Luonnonvarakeskus Luke:n, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC:n ja ProAgria Keskusten Liiton kanssa.

Julkaisu on ilmestynyt jo vuodesta 1965 lähtien. Vuosien saatossa nimi on vaihtunut ja sisältö elänyt ajassa. Tänä vuonna mukaan tuli tilastotietoa maa- ja elintarviketeollisuuden vedenkäytöstä.

Anni-Mari Syväniemi
anni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fi