Tietohaarukka 2022 – Suomalaisen ruokaketjun luvut yksissä kansissa

19.09.2022
Kuinka suuri kaurasato oli vuonna 2021? Paljonko suomalaiset kuluttavat nestemäisiä maitotuotteita? Miten verkkokaupan osuus päivittäistavarakaupasta on kehittynyt? Paljonko ruokahävikkiä muodostuu ruokaketjussa vuosittain? Ruokatieto Yhdistys on julkaissut Tietohaarukka 2022 -tilastopaketin, joka kokoaa ruoantuotantoa ja -kulutusta koskevat luvut yksiin kansiin.

Tietohaarukka toimii tietolähteenä niin medialle, opiskelijoille, päättäjille kuin suomalaisesta ruokaketjusta kiinnostuneille Suomessa ja Suomen ulkopuolella. Tutustu Tietohaarukkaan, löydä vastaukset ruokaketjua koskeviin kysymyksiisi ja ota tieto käyttöön!

Tietohaarukan liki 100 tilastoa on koottu eri asiantuntijalähteistä. Tuoreimmat tiedot ovat pääosin toiselta pandemiavuodelta 2021. Mukana on myös tietoja aiemmilta vuosilta ja kansainvälisiä vertailulukuja, mikä mahdollistaa suomalaisen ruokaketjun kehityksen ja erityispiirteiden tarkastelun.

Tietohaarukka ilmestyy painettuna nyt 57. kerran. Julkaisusta on saatavissa myös ruotsin- ja englanninkieliset käännökset Faktagaffeln ja Forkful of Facts. Tietohaarukan taskukokoinen painos on tilattavissa ja sähköinen versio luettavissa osoitteessa ruokatieto.fi/tietohaarukka. Vuonna 2022 Ruokatieto julkaisee sivulleen myös koonnin vuoden Tietohaarukasta, jossa avataan keskeisimpiä ruokaketjun toiminnasta kertovia tilastoja.

Tietohaarukan tuottaa Ruokatieto Yhdistys yhteistyössä Agronomiliiton, Luonnonvarakeskus Luken, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC:n ja ProAgria Keskusten Liiton kanssa.

Lisätiedot:
Toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi
Puh. +35850 5118 909

Ruokatieto Yhdistys ry:n missio on ”rakkaudesta oman maan ruokaan”. Tehtävänämme on edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä ja ruokakulttuuria tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat alan toimijoita monipuolisesti.

#tietohaarukka #ruokatieto #pelloltapöytään #ruokaketju #ruokajärjestelmä #elintarvikeala #kaurasato #ruokahävikki #ruoanverkkokauppa