Tietohaarukka-julkaisu on monipuolinen tilastopaketti ruokaketjusta

31.08.2021
Ruokatieto Yhdistys on julkaissut Tietohaarukka 2021 -tilastojulkaisun. Tietohaarukka - tilastotietoa ruokaketjusta on monipuolinen tilastopaketti alkutuotannosta, elintarviketeollisuudesta, näiden valvonnasta sekä ruuan kulutuksesta.

Suomalaisesta ruokajärjestelmästä on koottu kaikkiaan 100 tilastoa eri asiantuntijalähteistä. Tuoreimmat tiedot ovat pääosin pandemiavuodelta 2020, jolloin Suomi nostettiin maailmanlaajuisessa Global Food Security Index -vertailussa ruokaturvan ykkösmaaksi. Mukana on myös tietoja aikaisemmilta vuosilta sekä kansainvälisiä vertailulukuja.

Tietohaarukka ilmestyy painettuna nyt 56. kerran. Julkaisusta on myös saatavissa ruotsin- ja englanninkieliset käännökset Faktagaffeln ja Forkful of Facts.

Uudistettu Tietohaarukan verkkojulkaisu vie tiedon alkuperäislähteisiin

Tietohaarukan verkkojulkaisu on nyt painettua versiota laajempi tietopaketti, joka löytyy osoitteessa ruokatieto.fi/tietohaarukka. Verkkojulkaisusta löytyvät linkit taulukoiden alkuperäiseen asiantuntijatahoon sekä vinkkejä taulukoihin liittyviin ajankohtaisiin artikkeleihin.

Toivomme Tietohaarukan toimivan tietolähteenä niin medialle, opiskelijoille kuin suomalaisesta elintarvikeketjusta kiinnostuneille kansalaisille Suomessa ja Suomen ulkopuolella.

Tietohaarukan tuottaa Ruokatieto Yhdistys yhteistyössä Agronomiliiton, Luonnonvarakeskus Luken,
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n, Svenska Lantbruksproducenternas centralförbund SLC:n ja ProAgria Keskusten Liiton kanssa.

Tutustu Tietohaarukan tietoihin, miten suomalaista ruokaa tuotetaan, ja juhli kanssamme Suomalaisen ruoan päivää ensi lauantaina 4.9.

#SuomalaisenRuoanPäivä #Tietohaarukka

Anni-Mari Syväniemi
puh. +358 50 511 8909

Ruokatieto Yhdistys ry:n missio on  rakkaudesta oman maan ruokaan.

Tehtävänämme on edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä ja ruokakulttuuria tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat alan toimijoita monipuolisesti.