Retki kauppaan on alakouluille suunnattu ruokakasvatuskonsepti, johon kuuluu valmis opetusmateriaali sekä pienryhmissä toteutettava “ulos luokasta oppimaan” -periaatteen mukainen kaupparetki. Retki kauppaan vie oppilaat opettajan johdolla lähimarkettiin oppimaan kaupasta ja ruokaketjusta. Opetuskokonaisuus on liitettävissä joustavasti osaksi eri oppiaineita.
Retki kauppaan -konseptia testattiin WeValueFood-hankkeen myötä puolalaisissa ja suomalaisissa kouluissa. Ruokakasvatuskonseptiin kuuluvat kaupparetket siirrettiin poikkeusolojen vuoksi verkkoon: ruokakauppojen valikoimaan tutustuttiin ruuan verkkokaupassa ja kaupan henkilökuntaa haastateltiin etäyhteyksin. Oppilaat valmistelivat haastattelukysymykset etukäteen ja haastattelivat ruokakaupan marketpäällikköä sovittuna ajankohtana.
- Opettajat pitivät menetelmää opetussuunnitelmaan hyvin istuvana. Myös oppilaat olivat innostuneita Retki kauppaan –ruokakasvatuskonseptin etätoteutuksesta ja marketpäälliköille tuli paljon kysymyksiä, toteaa yliopistonlehtori Maijaliisa Erkkola Helsingin yliopistosta.
Retki kauppaan -ruokakasvatuskonseptin mukainen opetus vahvisti tutkimuksessa lasten sitoutumista ruokaan (food engagement). Oppilaiden sitoutumista ruokaan tarkasteltiin tutkimuksen alussa ja lopussa, ja näiden välillä tapahtunutta muutosta analysoitiin.
- Kestävän ruokajärjestelmän rakentaminen lähtee yksilöiden kiinnostuksesta ja sitoutumisesta. Tutkimus osoitti, että Retki kauppaan -konseptin avulla voidaan monipuolisesti vahvistaa tulevan sukupolven ruokakiinnostusta ja sitoutumista, toteaa yliopistonlehtori Maijaliisa Erkkola Helsingin yliopistosta.
Ruokaan sitoutuminen jaettiin kuuteen eri osa-alueeseen, joista neljässä tapahtui tilastollisesti merkitseviä muutoksia. Konseptin mukainen opetus oli yhteydessä lasten korkeampaan ruokaan sitoutumiseen erityisesti ruoantuotannon, ruoan valinnan ja ostosten tekemisen, ruokajätteen ja ruokakiinnostuksen aihepiirien osalta.
Tutkimushanke osoitti, että etäyhteyksin toteutettava kaupparetki vahvistaa oppilaiden ruokaosaamista. Tutkimustulosten myötä Ruokatieto on laajentanut Retki kauppaan -ruokakasvatuskonseptin tutkimushankkeessa kokeiltuun muotoon.
Etäretki soveltuu käytettäväksi niin etä- kuin lähiopiskelussakin.
Etätoteutus opettaa oppilaille myös ajankohtaiseksi tulleita arjen taitoja. Arjen toiminnot siirtyvät yhä laajemmissa määrin internetiin. Arjen sujuvoittamiseksi on tärkeää, että lapset ja nuoret pääset harjoittelemaan ajalle ominaisia taitoja jo varhaisessa vaiheessa.
WeValueFood -hanke selvittää toimivia ruokakasvatusmalleja
WeValueFood on EIT foodin rahoittama hanke, jossa on mukana 14 yliopistoa ja organisaatiota ympäri Eurooppaa. Suomea edustaa Helsingin yliopisto. Hanke kartoitti Euroopassa käytössä olevia ja toimivia ruokakasvatustyökaluja ja -menetelmiä, joita löytyi yli 350. Hankkeessa kehitettiin alusta, jonne kaikki hankkeessa kerätyt työkalut on koottu ja ruokakasvattajat voivat löytää toimivan työkalun omien hakutoiveidensa mukaisesti.
EIT Food on eurooppalainen ruokatuotannon suuri kehityshanke, joka integroi liiketoimintaa, koulutusta ja tutkimusta ratkaisujen löytämiseksi ruokaan liittyviin maailmanlaajuisiin haasteisiin. Tavoitteena on kehittää kestävää, terveellistä ja luotettavaa ruokajärjestelmää uusien innovaatioiden ja monipuolisen yhteistyön voimin.
Lisätietoja
Noora Laukkanen (Kuvituskuvia saatavissa pyydettäessä.)
ruokakasvatuksen asiantuntija
Ruokatieto Yhdistys ry
noora.laukkanen(at)ruokatieto.fi
p. +358 44 236 0039
Maijaliisa Erkkola
ravitsemustieteen dosentti, yliopistonlehtori
Helsingin yliopisto
maijaliisa.erkkola(at)helsinki.fi
p. +358 45 671 5455
Hanna Leppäniemi
viestintäpäällikkö
SOK Media
hanna.leppaniemi(at)sok.fi
p. +358 10 768 0534
Kuva: Ruta Särki
https://www.ruokatieto.fi/retki-kauppaan
Ruokatieto Yhdistys ry edistää suomalaista ruokakulttuuria viestimällä ruuasta ja ruokaketjusta.
Seuraa Ruokatietoa somessa!
Facebook.com/Ruokatieto.fi
Twitter.com/Ruokatieto