Normaali versio

Vuoden 2019 Ruokavisa on alkanut

Ruokatieto, Ruokavisa-logo
07.01.2019
Vuoden 2019 Ruokavisa on alkanut. Ruokavisan kilpailuaika tänä lukuvuonna on 7.1.-15.2.2019. Visa on suunnattu yläkoulujen oppilaille, 7.-9.-luokkalaisille.

Lähtökohtana Agenda 2030

Tällä kertaa Ruokavisassa ei keskitytä yhteen vastuullisuuden ulottuvuuteen, vaan tutkitaan laajemmin suomalaista ruokaketjua ja sen vastuullisuuden valtteja. Samalla mietitään, millaisia ovat kuluttajan omat vastuulliset valinnat ja miten niitä voi tehdä joka päivä. Opetusmateriaalin voit ladata osoitteessa Ruokavisan opeoppaasta.

Syksyllä julkaistun opetusmateriaalin lähtökohtana on YK:n Kestävän kehityksen toimintaohjelma ja erityisesti sen vastuullisen kuluttamisen tavoite.

Tavoitteena on, että taloudellinen toiminta tuottaisi mahdollisimman paljon hyvinvointia samalla kun luonnonvarojen käyttöä ja saastumista vähennetään. Opetusmateriaali koostuu kolmesta osasta: kahdesta opetuskalvojen sarjasta ja niiden tueksi tuotetusta taustamateriaalista.

Opettaja: osallistu Ruokavisaan!

Ruokavisa on suunnattu kaikille kestävästä kehityksestä kiinnostuneille ja sen opetuksessaan huomioiville opettajille. Mukaan pääset rekisteröitymällä osoitteessa www.ruokavisa.fi/opettajalle. Rekisteröityä voi vielä viimeiseen kilpailupäivään asti.

Ruokavisan kysymykset pohjautuvat opetusmateriaalin ja taustamateriaalin sisältöihin. Myös aiempien vuosien Ruokavisoja tekemällä on hyvä harjoitella tämän vuotiseen kilpailuun, ne ovat vapaasti käytettävissä Ruokavisan sivuilla.

Loppukilpailuun kutsutaan kolme visassa parhaiten pärjännyttä luokkaa, kuitenkin niin, että ne ovat eri maakunnista. Lisäksi vaatimuksena on, että opettajan ilmoittamasta ryhmäkoosta tulee vähintään 60 % oppilaista osallistua visaan, jotta loppukilpailupaikkaa voidaan tarjota.

Minttu Virkki
ruokakasvatuksen sisällöntuottaja
kotitalousopettaja, KM
minttu.virkki@ruokatieto.fi
P. 050 326 1231

Mikä Ruokavisa?

Ruokavisa on yläkouluille suunnattu ruokakasvatuksen opetuskokonaisuus, jonka takana ovat Ruokatieto, tuottajajärjestö MTK ja Kotitalousopettajien liitto. Visan tavoitteena on tutustuttaa nuoret ruokaketjun vastuullisuuteen pellolta pöytään, lisätä arvostusta ruuantekijöitä kohtaan sekä vahvistaa nuorten osaamista vastuullisina kuluttajina.

Käy kokeilemassa Ruokavisaa ja rekisteröitymässä mukaan!

Ruokatieto Yhdistys ry edistää suomalaista ruokakulttuuria viestimällä ruuasta ja ruokaketjun toiminnasta pellolta pöytään. Ruokatiedon jäsenenä on 300 suomalaista elintarvikealaa edustavaa yhteisöä. Vuonna 1958 perustettu yhdistys toimii Helsingin Tukkutorilla.