Normaali versio

VUODEN RUOKAKASVATTAJA PALKITAAN ENSIMMÄISEN KERRAN

ruokakasvattaja_ruokavisa2019
07.01.2020
Ruokatieto palkitsee vuoden ruokakasvattajan ensimmäistä kertaa tänä keväänä. Huomionosoitus on tulevaisuudessa vuosittain jaettava tunnustus.

Ruokakasvatuksen tavoitteena on ymmärtää ruuan reittejä pellolta pöytään, tutustua erilaisiin ruokailmiöihin ja - kulttuureihin sekä kasvattaa terveellisiin ja kestäviin ruokavalintoihin. Ruokakasvatuksessa herätetään innostusta monin eri menetelmin, maistaen, kokeillen, osallistuen ja oivaltaen. Ruokakasvatuksen tavoitteena on, että kuluttajina pystymme tekemään tietoisia ruokavalintoja ja olemme kiinnostuneita ruokailusta ja ruuan vaikutuksista.

“Aika haastaa meidät ymmärtämään ruokaa ilmiönä laajemmin kuin koskaan ja meillä on ratkaistavana monia asioita, esimerkiksi globaalit väestöhaasteet sekä ympäristö- ja ilmastokysymykset”, sanoo Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

VUODEN RUOKAKASVATTAJAN VALINTAMENETTELY

Ruokatieto ottaa vastaan ehdotuksia vuoden ruokakasvattajaksi ja ehdotuksista ensimmäisen vuoden ruokakasvattajan valitsee asiantuntijoista ja ruoka-alan vaikuttajista koottu raati. Vuoden ruokakasvattajaa myöntää raati, joka edustaa koko ruokaketjua pellolta pöytään siten, että raatiin on valittu edustajia ketjun osista.

Vuoden ruokakasvattaja voi olla henkilö, yhteisö, yritys tai yhdistys, joka toimii vastuullisesti, yhteistyökykyisesti ja intohimoisesti ruokakasvatuksen parissa. Vuoden ruokakasvattaja on kehittänyt ruokakasvatusta tai siihen liittyvää osa-aluetta. Vuoden ruokakasvattaja on aktiivinen ja oivaltava alan huippuosaaja.

Esityksen Vuoden ruokakasvattajaksi voi tehdä sekä yksityinen henkilö että yritys, yhteisö, koulu, muu työyhteisö tai työnantaja. Ehdotukset perusteluineen palautetaan sähköpostitse Ruokatietoon ruokakasvatus(at)ruokatieto.fi. 14.2.2020 mennessä. Raati valitsee esityksistä Vuoden ruokakasvattajan.

RUOKAVISA TOTEUTUU JO KYMMENENNEN KERRAN

Vuoden ruokakasvattaja -palkinto myönnetään ensimmäistä kertaa juuri tänä keväänä ja se juhlistaa samalla kymmenettä kertaa järjestettävää Ruokavisaa. Ruokavisa on yläkouluille suunnattu ruokakasvatuksen opetuskokonaisuus. Visan tavoitteena on tutustuttaa nuoret ruokaketjun vastuullisuuteen pellolta pöytään, lisätä arvostusta ruuantekijöitä kohtaan sekä vahvistaa nuorten osaamista vastuullisina kuluttajina.

Visaan voivat osallistua kaikki Suomen yläkoulun opettajat opetusryhmiensä kanssa oppiaineeseen katsomatta. Ruokavisa on vakiinnuttanut asemaansa osana koulujen ruokakasvatusta, ja se käydään tänä lukuvuonna jo 10. kertaa. Kaikkiaan Ruokavisa on tavoittanut yli 17 000 oppilasta kautta maan.

Tämän lukuvuoden Ruokavisa on nyt käynnissä ja teemana on kestävä kouluruokailu. Ruokavisaan voi valmistautua opetusmateriaalin avulla: kouluruokailua käsittelevä opetusmateriaali koostuu kolmesta oppilaille esitettävästä diasarjasta sekä opettajalle niiden tueksi tuotetusta taustamateriaalista. Ensimmäinen diasarja johdattelee kouluruokailun pariin ja siinä pohditaan, mitä kaikkea tarkoittaa kestävä kouluruokailu. Toisessa diasarjassa pureudutaan kouluruokailun alkuperään ja ympäristövaikutuksiin erityisesti joukkoruokailun näkökulmasta. Kolmannessa kokonaisuudessa pohditaan kouluruokailun sosiaalista ulottuvuutta ja hyvinvointia. Mitä me kaikki, opettajat, oppilaat, vanhemmat ja ruokapalvelun työntekijät voimme tehdä onnistuneen kouluruokailun toteuttamiseksi?

Näiden pohjalta oppilaat osallistuvat opettajan johdolla ryhmänä Ruokavisan osaamiskilpailuun, jota kisataan nyt 7.1.­­-14.2. netissä osoitteessa www.ruokavisa.fi.

Anni-Mari Syväniemi
anni-mari.syvaniemi(at)ruokatieto.fi
p. +358 50 5118909

Ruokatieto Yhdistys ry edistää suomalaista ruokakulttuuria viestimällä ruuasta ja ruokaketjusta.

Seuraa Ruokavisaa somessa!
Seuraa Ruokavisaa somessa: #ruokavisa #ruokakasvatus