Yläkoulujen Hävikki-battle on nyt käynnissä - osallistumisaikaa koko syyskuu

12.09.2022
Tänään alkavaan kilpailuun on ilmoitettu mukaan 8 200 oppilasta ympäri Suomen. Kilpailussa kotitalouden valinnaisryhmien oppilaat tuottavat kahden ruokalajin ateriat ruokakauppojen lahjoittamista hävikkiraaka-aineista. Oppilaat voivat halutessaan osallistua myös Instagram-kuvakisaan, jossa näyttävimpien annosten valmistajat palkitaan.

Hävikki-battlessa kotitalouden valinnaisryhmien oppilaat valmistavat ruokakauppojen hävikistä tai opettajan kokoamista yllätysraaka-aineista kahden ruokalajin aterioita. Samalla perehdytään ruokahävikkitietouteen ja keskustellaan siitä, miten hävikkiä voi vähentää kotona.

Vielä ehdit ilmoittautua mukaan

Opettajien ja oppilaiden suosioon noussut kilpailu järjestetään tänä vuonna jo kuudetta kertaa. Kisa käynnistyy Hävikkiviikolla, jota vietetään 12.9. - 18.9.2022 ja osallistua voi koko syyskuun ajan.

Ilmoittautuminen on avoinna Hävikki-battlen käynnissäoloajan aina syyskuun loppuun saakka. Ilmoittaudu mukaan lomakkeen kautta!

Tänä vuonna palkintoja jaetaan Instagram-kuvakisassa sekä arvonnassa

Oppilaat voivat halutessaan osallistua myös Instagram-kuvakilpailuun. Kuvakisaan voi osallistua jakamalla kuvia valmistamistaan hävikkiannoksista esimerkiksi koulun tai opettajan Instagram-tilillä. Kaikki Instagramissa #hävikkibattle2022 -tunnisteella jaetut kuvat ovat mukana kuvakisassa. Ruokatiedon koostama raati valitsee lokakuun aikana näyttävimmän pää- ja jälkiruoan, joiden valmistajat palkitaan 20 euron lahjakortilla ruokakauppaan.

Tänä vuonna kaikkien Hävikki-battleen osallistuneiden koulujen kesken arvotaan yksi palkinto: 300 euron arvoinen lahjakortti opettajan valitsemaan kodinkone- tai keittiötarvikemyymälään. Lahjakortilla Ruokatieto haluaa tukea koulun kotitalousluokan varustetasoa.

Arvonnan ja kuvakilpailun voittajille ilmoitetaan voitosta lokakuun aikana.

Mikä Hävikki-battle?
Motivan ideoima opetuskokonaisuus, joka on suunnattu yläkoulujen valinnaisille kotitaloustunneille. Syksyllä 2021 kilpailuun osallistui yli 11 000 oppilasta ympäri Suomen. Kilpailu on järjestetty vuodesta 2017 alkaen. Vuonna 2019 kilpailu palkittiin EMBLA Nordic Food Awards -palkinnolla. Oppimateriaali on vapaasti käytettävissä Saa Syödä -sivustolla. Vuodesta 2021 alkaen Hävikki-battlen järjestäjänä on toiminut Ruokatieto Yhdistys ry.

ruokakasvatuksen asiantuntija
noora.laukkanen(at)ruokatieto.fi
p. +358 44 236 0039

Hanna Larjavaara
ruokakasvatuksen ja viestinnän asiantuntija
hanna.larjavaara(at)ruokatieto.fi
p. +348 50 5020531

Ruokatieto Yhdistys ry:n missio on ”rakkaudesta oman maan ruokaan”. Tehtävänämme on edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä ja ruokakulttuuria tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat alan toimijoita monipuolisesti.

Seuraa Ruokatietoa somessa!
Facebook.com/Ruokatieto.fi