Normaali versio

Yläkoululaisten Hävikki-battle käynnistyy 12.9.2022 - ilmoittautuminen on nyt auki

02.06.2022
Hävikkiviikolla starttaava Hävikki-battle opettaa nuorille ruokahävikin vähentämisestä ja soveltavasta ruoanvalmistuksesta. Viime syksynä kilpailuun osallistui ennätykselliset 11 000 yläkoululaista ympäri Suomen. Kotitalouden opettajat voivat ilmoittaa ryhmänsä mukaan syksyn kilpailuun jo nyt.

Hävikki-battle järjestetään tänä vuonna kuudetta kertaa. Opettajien ja oppilaiden suosioon noussut kisa käynnistyy Hävikkiviikolla 12.9.-18.9.2022.  Kilpailu on suunnattu yläkoulun kotitalouden valinnaisryhmille.

Hävikki-battlessa kotitalouden valinnaisryhmien oppilaat valmistavat ruokakauppojen hävikistä tai opettajan kokoamista yllätysraaka-aineista kahden ruokalajin aterioita. Halutessaan oppilaat osallistuvat myös Instagram-kuvakisaan, jossa näyttävimmät hävikkiruoka-annokset palkitaan. Samalla perehdytään ruokahävikkitietouteen ja keskustellaan siitä, miten hävikkiä voi vähentää kotona. Haaste opettaa hyödyntämään sattumanvaraisia raaka-aineita ja ottamaan vapauksia reseptiikasta.

Ilmoittautuminen syksyn 2022 Hävikki-battleen on nyt avattu. Ilmoittamalla koulusi heti mukaan saat sähköpostiisi ajallaan ohjeet niin opettajilta kuin oppilaita kehuja saaneen konseptin toteutukseen.

Ilmoittaudu mukaan tästä!

Tutustu Hävikki-battleen ja opetusmateriaaliin täältä!

Mikä Hävikki-battle?

Motivan ideoima opetuskokonaisuus, joka on suunnattu yläkoulujen valinnaisille kotitaloustunneille. Syksyllä 2021 kilpailuun osallistui yli 11 000 oppilasta ympäri Suomen. Kilpailu on järjestetty vuodesta 2017 alkaen. Vuonna 2019 kilpailu palkittiin EMBLA Nordic Food Awards -palkinnolla. Oppimateriaali on vapaasti käytettävissä Saa Syödä -sivustolla. Vuodesta 2021 alkaen Hävikki-battlen järjestäjänä on toiminut Ruokatieto Yhdistys ry.

ruokakasvatuksen asiantuntija
noora.laukkanen(at)ruokatieto.fi
p. +358 44 236 0039

Ruokatieto Yhdistys ry:n missio on ”rakkaudesta oman maan ruokaan”. Tehtävänämme on edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä ja ruokakulttuuria tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat alan toimijoita monipuolisesti.

Seuraa Ruokatietoa somessa!
Facebook.com/Ruokatieto.fi