Hyvää Suomesta -merkillä varustettu elintarvike on valmistettu Suomessa, suomalaisista raaka-aineista. Kaikki liha, kala, muna ja maito ovat kaikissa tuotteissa 100 % suomalaisia, samoin ns. yhden ainesosan tuotteet ovat kokonaan suomalaisia. Monen raaka-aineen tuotteessa suomalaisuusasteen on oltava 75 % - 100 %. Merkki on tuotekohtainen.
Merkin käyttö edellyttää Ruokatieto Yhdistys ry:n jäsenyyttä ja sitoutumista Hyvää Suomesta -järjestelmään, mukaan lukien säännölliset auditoinnit.
Vuonna 1993 perustettua merkkiä käyttää noin 350 yritystä yhteensä noin 12 000 tuotteessa.
Merkki tunnetaan hyvin ja sillä merkittyjä elintarvikkeita pidetään turvallisina ja laadukkaina. Erilaisten tutkimusten mukaan lähes kaikki aikuiset tietävät merkin, ja mielikuvat merkistä ovat myönteiset. Hyvää Suomesta -merkin imagossa korostuu ennen kaikkea suomalaisuus, luotettavuus, suomalaisia työllistävä vaikutus ja turvallisuus.
Taloustutkimus Oy:n ja Markkinointi&Mainonta -lehden teettämässä Arvostetuimmat brändit -tutkimuksessa Hyvää Suomesta -merkki on jälleen arvostetuin alkuperämerkki.