Viisaat valinnat tehdään arkisin

Ruokatieto, aamiainen
Arjen ruokatottumukset vaikuttavat terveyteen enemmän kuin yksittäisten ravintoaineiden saanti. Jos arkena tehdään viisaita valintoja, voi viikonloppuna hyvin herkutella.

Syö arkisin:

  • vaihtelevasti ja  värikkäästi. Mitä monipuolisemmin syöt, sitä todennäköisemmin saat ruuasta kaiken tarvitsemasi.
  • kasviksia, hedelmiä ja marjoja jokaisella aterialla. Hyvä nyrkkisääntö on puoli kiloa tai kuusi annosta kasviksia päivässä. Yksi annos on esimerkiksi keskikokoinen omena, porkkana, tomaatti tai kaksi desiä marjoja tai salaattia.
  • runsaasti täysjyvätuotteita. Valitse pasta, riisi ja leipä täysjyvänä. Täysjyväviljasta saat kuidun lisäksi myös monia tärkeitä kivennäisaineita.
  • leivän päällä kasvisrasvalevitettä ja salaatissa kasviöljyjä. Käytä paistamiseen öljyä. Syö vähemmän kovaa, eläinperäistä rasvaa.
  • kalaa ainakin kaksi kertaa viikossa eri kalalajeja vaihdellen.
  • vähäsuolaisia elintarvikkeita. Ruuanlaitossa suolaa voi korvata mausteilla ja yrteillä ja marinoimalla lihan itse.
  • vähemmän lisättyä sokeria. Syö sokeripitoisia juomia ja herkkuja vain kohtuudella.   

Lisäksi:

  • juo janoon vettä ja aterioilla rasvatonta tai vähärasvaista maitoa tai piimää. Sokeriset limut tai energiajuomat eivät ole arkiaterioiden juomia. 
  • liiku vähintään puoli tuntia päivässä!
  • Lautasmalli ja ruokapyramidi auttavat terveellisten aterioiden koostamisessa.