Elintarvikelainsäädäntö

Elintarvikelainsäädäntö, kuten lainsäädännön opiskelu yleensä saattaa opiskelijoista kuulostaa kuivalta ja haastavalta aiheelta. Tämän osion tarkoituksena ei kuitenkaan ole opetella lakitekstiä vaan oppia ymmärtämään, miksi elintarviketoimintaa ohjaava lainsäädäntö on olemassa ja miksi sitä tarvitaan, sekä miksi ja miten tuotteita ja toimintaa valvotaan. Lainsäädäntö on laaja kokonaisuus, jota voi tarkastella monelta taholta, esimerkiksi lähipaikkakunnan elintarvikealan toimijan raaka-aineen tai tuotteen näkökulmasta, tai vaikkapa oppilaille tutun elintarvikkeen näkökulmasta. Tästä esimerkkinä on karkea kaavio maidon reitistä lehmältä kuluttajan maitotölkkiin.

Ota rohkeasti yhteyttä oman kuntasi valvontaviranomaisiin ja pyydä heitä vierailulle tai lupaa tulla tutustumaan heidän toimintaansa. Vierailuun kannattaa valmistautua miettimällä yhdessä oppilaiden kanssa viranomaisilta kysyttäviä asioita.

LISÄTIETOA AIHEESEEN

Eviran sivuilta voi lukea elintarvikkeiden valvonnasta ja lainsäädännöstä.

TEHTÄVIÄ OPPILAILLE

1. Kuka on oman paikkakuntasi terveystarkastaja?

2. Missä asioissa otat yhteyden häneen?

3. Jos menet myymään tienvarrelle mansikoita, myyt harrastetapahtumassa makkaraa tai järjestät avoimet lasten kakkukekkerit, miten sinun pitää toimia?

4. Jos perustat kaverisi kanssa kesäkahvilan, mitä tiloilta ja varusteilta vaaditaan, mitkä vaatimukset koskevat teitä itseänne, mistä kannattaa lähteä liikkeelle tällaisissa asioissa jne.

5. Tutki lähikauppasi erilaisten tuotteiden sijoittelua. Mihin ovat multaperunat ja pesuaineet sijoitettu suhteessa lihatiskiin? Millainen on palvelutiskin tuotteiden järjestys? Millaisista paikoista löydät lämpömittarit? Mitä lämpötiloja ne näyttävät?

6. Miten selvität torimyyjältä tai kaupan irtomyynnistä ostettavien tuotteiden alkuperän?

7. Vertaile halvimpien ja kalliimpien suklaiden ainesosaluetteloa. Mitä eroja huomaat?

8. Tutki tuoteselosteista, mitä eroa on mehulla ja mehujuomalla? Miksi mehujuomasta ei saa käyttää nimitystä mehu?

9. Tutkikaa kotitalousluokassa erilaisia elintarvikkeita ja niiden pakkausmerkintöjä. Mitä tietoja pakkausmerkinnöistä löytyy? Eroavatko pakkausmerkinnät eri elintarvikeryhmillä? Millaisissa tuotteissa on säilytysohjeet, millaisissa on käyttöohjeet? Millaisten tuotteiden pakkausselosteista voisi löytyä yliherkkyyttä aiheuttavan ainesosan merkintä? Tähän tehtävään voit yhdistää myös tehtäviä osioista elintarvikkeiden hygieeninen käsittely.

10. Tutkikaa yhdessä oppilaiden kanssa erilaisten mehujen, kermojen sekä valmiiden keitto- ja pata-ainesten nimiä ja vertailkaa niitä ainesosaluetteloon. Antavatko nimet oikean kuvan tuotteesta?

11. Tutki erilaisia elintarvikepakkauksia. Mitkä pakkausselosteiden tiedot varmistavat elintarvikkeiden jäljitettävyyden?

12. Tutustukaa ryhmissä Oiva-hymyyn. Pohtikaa, mitä hyötyä Oiva-hymystä on kuluttajalle? Selvittäkää mitä erilaiset hymynaamat kertovat kuluttajalle elintarvikehygieniasta esimerkiksi ravintolassa?

13. Pohtikaa yhdessä: Voisi olla aika pelottavaa liikkua moottoriteillä tai kaupungeissa, jos ei olisi liikennesääntöjä tai mitään vaatimuksia kulkuvälineille. Samansuuntaisesti voisit miettiä, miksi elintarviketoiminta on säädeltyä? Mieti, millainen olisi tilanne ilman elintarvikelainsäädäntöä. Mitä hyötyä elinkeinon harjoittajilla on lainsäädännöstä ja muista viranomaismääräyksistä? Mitä hyötyä siitä on sinulle?