Hyvin suunniteltu on puoleksi säästetty! Ostoksia voi tehdä hyvin monella tapaa. Harkitseva ostaja noudattaa esim. näitä vinkkejä:
Raaka-aineiden valinta kaupassa
Kuluttajan oikeudet ja velvollisuudet
Ostoksilla kaupassa joudut tekemään useita valintoja ja ratkaisuja. Vertaile tuotteiden laatua, hintoja, pakkauksia ja ympäristöystävällisyyttä.
Yksikköhinnan avulla voit vertailla tuotteiden erikokoisten pakkausten hintoja. Yksikköhinnan pitää olla merkittynä €/kg tai €/l selkeästi joko itse tavaraan, erillisenä asianomaisen tavaran kohdalle, hyllynreunaan tai poikkeustapauksessa tavaran kohdalle erilliseen taulukkoon.
Kilo- ja litrahinta tarjoaa mahdollisuuden verrata tuotteiden edullisuutta. Nyrkkisääntö on, että pieni pakkaus tulee isoa kalliimmaksi. Kiinnitä huomiota hinnan ohella myös tuotteen laatuun, tuoreuteen ja omiin tarpeisiisi. Varsinkin tarjouksessa olevia tuotteita ostaessasi tarkista niiden päivämäärät.
Pakattujen elintarvikkeiden pakkausmerkinnöistä saat tietoa tuotteesta. Elintarvikepaketissa tulee olla mainuttu ainakin elintarvikkeen nimi, ainesosaluettelo, sisällön määrä, valmistajan tai pakkaajan nimi, alkuperämaa,elintarvike- erän tunnus, säilytysohje, käyttöohje (tarvittaessa) sekä varoitusmerkintä (esim. saattaa sisältää pähkinää tarvittaessa).
Muista ottaa oma ostoskassi mukaan kauppaan. Vältä ylipakattuja, monenlaisiin materiaaleihin pakattuja tuotteita. Suosi uusiokäyttöön soveltuvia pakkauksia. Esim. leikkeleitä ja hedelmiä voi ostaa myös omiin rasioihin ja pusseihin. Muista, että mitä kauempaa tuote on tuotu, sitä enemmän on sen kuljettamiseen tarvittu energiaa.
Kuluttaja on henkilö, joka on ostanut tuotteen tai palvelun (esim. käynyt parturissa) pääosin muuhun käyttöön kuin ammattinsa harjoittamista varten.
Ostaessasi tuotteen tai palvelun teet sopimuksen, joka sitoo sekä sinua että sopimuksen toista osapuolta, myyjää. Sopimuksen perusasioita on se, että molempien osapuolten on täytettävä velvollisuutensa.
Kuluttajan perusvelvollisuus on maksaa tuotteen tai palvelun hinta kokonaan ja sovittuna aikana. Myyjän velvollisuus on puolestaan se, että ostettu tuote tai palvelu on sovitunlainen ja se toimitetaan sovittuna aikana.
Kumpikaan osapuoli ei voi yksipuolisesti purkaa tai muuttaa sopimusta. Kuluttaja ei siis voi purkaa tehtyä kauppaa, jollei myyjä tähän suostu. Jos myyjä suostuu kaupan purkamiseen, sillä on oikeus vaatia purkamisesta kohtuullinen vahingonkorvaus, purkuraha.
Monet kaupat antavat vaihto- ja palautusoikeuden. Se on kyseisen myyjäliikkeen vapaaehtoista asiakaspalvelua ja liike voi näin ollen valita ehdot, joilla se tällaisen oikeuden asiakkaalleen antaa.
Vain koti- ja postimyynnissä kaupan voi vapaasti korvauksetta peruuttaa. Useimmiten kauppa on peruutettava 7-14 päivän sisällä ostotapahtumasta.
Milloin tuotteessa tai palvelussa on virhe ?
Jos tuotteessa tai palvelussa on virhe, kuluttajalla on oikeus hyvitykseen. Tuotteen virhe voi olla muutakin kuin tekninen vika.
Kuluttajansuojalain mukaan tuotteessa on virhe, jos se ei vastaa kaupan teon yhteydessä sovittua tuotetta eli tuote esimerkiksi
Virhetilanteessa kannattaa aina ensin olla yhteydessä myyjäliikkeeseen. Voit halutessasi esittää vaatimuksesi myös maahantuojalle, valmistajalle tai muulle aikaisemmalle myyntiportaalle. Ensimmäiseksi kannattaa kuitenkin valittaa myyjäliikkeeseen, sillä mahdollisessa kaupanpurkutilanteessa vain myyjältä voit saada koko maksamasi kauppahinnan takaisin.
Takuu on myyjäliikkeen, valmistajan tai tehtaan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Takuu varmistaa sen, että mikäli ostaja ei ole käyttänyt ostamaansa tuotetta väärin ja se rikkoontuu tai ei enää toimi, on ostajalla mahdollisuus saada vastaavanlainen uusi tuote tai entinen korjataan uudelleen käyttökuntoon korvauksetta.
Jollei takuuta ole tai takuuaika on päättynyt, erimielisyystilanteessa sovelletaan kuluttajansuojalain säännöksiä. Takuun päättyminen ei siis aiheuta sitä, etteikö myyjäliike olisi edelleenkin vastuussa virheestä.
Tee valitus myyjälle tai myyjäliikkeelle mahdollisimman nopeasti virheen huomattuasi. Jollei myyjä tai liike hyvitä virhettä, ota yhteys valtakunnalliseen kuluttajaneuvojaan, joka antaa henkilökohtaista kuluttajaneuvontaa. Jos kuluttajaneuvoja ei saa erimielisyyttä soviteltua, hän auttaa sinua tekemään valituksen esimerkiksi kuluttajariitalautakunnalle.
Jos ostamasi tuote on virheellinen, sinulla on kuluttajansuojalain mukaan oikeus ensin vaatia virheen korjaamista tai tuotteen vaihtoa virheettömään. Myyjäliikkeellä on puolestaan lain mukaan oikeus korjata virhe ennen tuotteen vaihtamista toiseen.
Jos korjaus tai tuotteen vaihto ei onnistu tai myyjäliike ei ole tehnyt sitä kohtuullisessa ajassa, sinulla on oikeus vaatia hinnanalennusta. Jos virhe on niin merkittävä, ettei sitä voi korjata tai korvata hinnanalennuksella, sinulla on oikeus vaatia koko kaupan purkamista. Nämä hyvitysperiaatteet koskevat myös tuotteen korjaamista ja valmistamista.