Ravitsemustiedot pakkauksessa

Elintarvikkeen ravitsemuksellista laatua voi arvioida pakkausmerkintöjen avulla.

Ravintosisältö

Ravintoarvomerkintöjen avulla voi vertailla eri tuotteita keskenään ja arvioida, mikä merkitys tuotteen nauttimisella on ravintoaineiden saantiin. Ravintoarvomerkinnöissä kerrotaan, paljonko energiaa ja ravintoaineita saa 100 grammasta tuotteita.

Esim. vähälaktoosinen maitokaakaojuoma:

Ravintosisältö/100g
energiaa 250 KJ/60 kcal
proteiinia 3,3 g
hiilihydraattia 9,4 g
josta laktoosia < 1 g
rasvaa 1 g
kalsiumia 110 mg (15 %*)
D-vitamiinia 0,5 μg (10 %*)
  (* päivän saantisuosituksesta)

Viiteellinen päiväsaanti eli GDA

Joistain tuotteista löytyy myös vapaaehtoinen viitteellinen päiväsaanti eli
GDA-merkintä (eli Guideline Daily Amount), joka kertoo ravintosisällön yhden annoksen/viipaleen/kappaleen osalta.

GDA-merkintä kertoo pakkauksen etupuolella kuvalleen avulla annoksen, viipaleen tai kappaleen energiasisällön sekä sen prosenttiosuuden aikuisen viitteellisestä 2000 kilokalorin päiväsaannista.

Pakkauksen muilla sivuilla kerrotaan kuvakkeilla tai taulukkona GDA-tiedot sokereista, rasvasta, tyydyttyneestä rasvasta ja natriumista. Pakkauksessa voi olla tiedot myös proteiinista, hiilihydraateista ja kuidusta.

Ainesosaluettelo

Pakkauksessa ilmoitetaan aina tuotteen valmistusaineet ja lisäaineet ainesosaluettelossa. Se kertoo mistä aineksista ruoka on tehty ja antaa myös viitteitä siitä miten terveellinen elintarvike on.

Ainesosat ilmoitetaan painojärjestyksessä: tuotteessa on eniten listassa ensimmäisenä olevaa ainesta ja vähiten listassa viimeisenä olevaa.

Jos esim. kerma, voi tai juusto mainitaan listan alkupäässä, tuote sisältää runsaasti rasvaa ja energiaa sekä erityisesti terveydelle haitallista kovaa tyydyttynyttä rasvaa. Esimerkiksi monissa marja- ja hedelmäjogurteissa sokeri on heti maidon jälkeen toisena ainesosana; jogurtit sisältävätkin yllättävän paljon sokeria.

Ainesosaluetteloon on myös merkitty aina yliherkkyyttä aiheuttavat valmistusaineet: herne, kala, kananmuna, maito, soijapavut, äyriäiset, mantelit, pähkinät, ohra, kaura, ruis ja vehnä.

Lisäaineet ilmoitetaan käyttötarkoitusta osoittavalla ryhmänimellä ja sen lisäksi lisäaineen nimellä tai numerotunnuksella, E-koodilla. Jos on allerginen elintarvikkeiden lisäaineille, E-koodiopas on hyödyllinen.

Terveysväittämät

Jos tuotteesta esitetään ravitsemukseen tai terveyteen viittaava väite, täytyy tuotteen ravintosisältö ilmoittaa tarkkaan. Pakkauksessa on ilmoitettava tuotteen energiasisältö sekä proteiinin, hiilihydraatin, sokereiden, rasvan, tyydyttyneiden rasvahappojen, ravintokuidun ja natriumin määrä.

Kuluttajaliiton sivuilta voit lukea, mitä tarkoittavat esim. kevyt, vähäsuolainen, rasvaton, vähäsokerinen jne.

Sydänmerkki -parempi valinta kertoo ruuan terveellisyydestä

sydänmerkkiElintarvikepakkauksen kyljessä sydänmerkki kertoo että, tässä tuoteryhmässä tämä tuote on rasvan, suolan ja sokerin määrien suhteen parempi vaihtoehto.

Jos tuote täyttää tietyt terveellisyyskriteerit, sydänmerkin käyttöoikeutta voi hakea Sydänliitosta. Merkki on vapaaehtoinen.