Sen lisäksi yksittäiset kaupat kiinnittävät tänä päivänä erityistä huomiota ympäristökysymyksiin, onhan kokonaisvaltainen ympäristöstä huolehtiminen merkittävä kilpailutekijä.
Esimerkkejä kauppaketjun ympäristöpäämääristä:
Kaupoilla on tavoitteena edistää yhä vähemmän ympäristöä rasittavien tuotteiden kehittämistä. Ympäristöystävällisempiä tuotteita tarjotaan asiakkaille kaikissa mahdollisissa tuoteryhmissä. Kaupat myös jakavat asiakkaille tietoa tuotteiden ympäristöominaisuuksista sekä välittävät asiakkaiden toivomuksia tuotteiden valmistajille.
Päivittäistavarakauppojen asiakkaat ovat kiinnostuneita ruuan puhtaudesta. He yhdistävät ruuan terveyden ja turvallisuuden sen ympäristöominaisuuksiin. Myös paperituotteiden sekä pesu- ja puhdistusaineiden ympäristöominaisuudet ovat tärkeitä.
Suurimmilla kauppaketjuilla on omat tuotetutkimusyksikkönsä, jotka seuraavat myynnissä olevien tuotteiden luotettavuutta. Ne myös osallistuvat omien merkkituotteiden kehittämiseen ja voivat näin halutessaan vaikuttaa huomattavasti esimerkiksi tuotteiden ympäristöominaisuuksiin.
Erilaisilla ympäristömerkeillä varustettuja tuotteita on myynnissä kaikkien kauppaketjujen myymälöissä. Mikäli olet kiinnostunut ympäristöystävällisemmistä tuotteista, tarkista onko tuote merkitty esim. pohjoismaisella joutsen-ympäristömerkillä tai Luomu-aurinkomerkillä.