Energiaravintoaineet

Jokainen tarvitsee energiaa ja ravintoaineita päivittäin elimistön perustoimintojen ylläpitämiseksi.

Energiaravintoaineita ovat:

  • hiilihydraatit 
  • proteiinit 
  • rasvat

Energiaa tarvitaan elimistön perusaineenvaihduntaan, lämmöntuotantoon sekä liikkumiseen. Lapsilla ja nuorilla energiaa kuluu runsaasti myös kasvamiseen, ja elimistömme kuluttaa energiaa jopa nukkuessamme.

Energian saanti ja kulutus tulisi pitää tasapainossa. Urheileminen lisää energiantarvetta, jolloin myös ruokaa tulisi syödä enemmän. Sekä liian vähäinen, että liian suuri energiansaanti on terveydelle haitallista. Tasapainon energian saannin ja kulutuksen välillä löytää parhaiten, kun oppii kuuntelemaan oman kehonsa signaaleja, syö säännöllisesti, liikkuu joka päivä, eikä napostele aterioiden välissä.

Energiaravintoaine Mistä saadaan?
Hiilihydraatit Leipä, puuro, murot, peruna, makaroni, hedelmät, marjat, vihannekset
Proteiinit Kala, kananmuna, maitotuotteet, liha, viljat, pavut, herneet, linssit
Rasvat Margariini, voi, öljy, pähkinät, avokado 

Piilorasvana esimerkiksi juustoissa, makkaroissa ja leivonnaisissa