Lautasmalli

Lautasmalli auttaa kokoamaan ateriasta monipuolisen ja terveyttä edistävän.

Ruokavisa, Ruokatieto, lautasmalli

Lautasmallin avulla saat ruuasta sopivassa suhteessa ravintoaineita ja energiaa.

TÄYTÄ LAUTANEN NÄIN

  • Puolet lautasesta kasviksia (esim. salaattia, raasteita tai lämpimiä kasvislisäkkeitä öljykastikkeen kera).
  • Neljännes lautasesta perunaa, täysjyväpastaa tai muuta täysjyväviljalisäkettä.
  • Neljännes lautasesta lihaa, kalaa, munaa tai palkokasveja, siemeniä tai pähkinöitä sisältävää kasvisruokaa.

Ruokajuomaksi suositellaan rasvatonta maitoa, piimää tai vettä. Lisäksi pala täysjyväleipää, jonka päällä on kasvimargariinia tai kasvirasvalevitettä. Marjat tai hedelmä jälkiruokana täydentävät aterian.

Myös keitto-, pata- ja kasvisruokien kanssa voit soveltaa lautasmallia. Vaikka lautasesta ei saisikaan aivan yllä kuvatun näköistä, malli kertoo kuitenkin, kuinka paljon eri aineksia annoksessa olisi hyvä olla.
Kokoa siis aina monipuolinen, värikäs annos ja käytä paljon kasviksia. Syö säännöllisesti ja täydennä lautasmallin mukaisia aterioita parilla hyvällä välipalalla.