Normaali versio

Lautasmalli

Lautasmalli auttaa kokoamaan monipuolisen ja terveyttä edistävän aterian.

Ruokavisa, Ruokatieto, lautasmalli, ravitsemussuositukset

Lautasmallin avulla saat ruuasta sopivassa suhteessa ravintoaineita ja energiaa.

TÄYTÄ LAUTANEN NÄIN

  • Puolet lautasesta kasviksia (esim. salaattia, raasteita tai lämpimiä kasvislisäkkeitä öljykastikkeen kera).
  • Neljännes lautasesta perunaa, täysjyväpastaa tai muuta täysjyväviljalisäkettä.
  • Neljännes lautasesta kalaa, palkokasveja, siemeniä tai pähkinöitä sisältävää kasvisruokaa, munaa tai lihaa.

Ruokajuomaksi suositellaan vettä, rasvatonta maitoa tai piimää. Lisäksi aterian ohessa voi syödä palan täysjyväleipää, jonka päällä on kasvimargariinia tai kasvirasvalevitettä. Marjat tai hedelmä jälkiruokana täydentävät aterian.

Myös keitto-, pata- ja kasvisruokien kanssa voit soveltaa lautasmallia. Vaikka lautasesta ei saisikaan aivan yllä kuvatun näköistä, malli kertoo kuitenkin, kuinka paljon eri aineksia annoksessa olisi hyvä olla.
Kokoa siis aina monipuolinen, värikäs annos ja käytä paljon kasviksia. Syö säännöllisesti ja täydennä lautasmallin mukaisia aterioita parilla hyvällä välipalalla.