Normaali versio

Syö säännöllisesti

Säännöllinen ateriarytmi pitää nälän loitolla. Nälällä elimistö viestii energiantarpeesta.

Ruokatieto, vihannekset, peruna, porkkana, sipuli, pixabay

Näläntunteen iskiessä on hyvä syödä kunnon ruokaa, joka sisältää runsaasti elimistön tarvitsemia ravintoaineita tyydyttäen samalla energiantarpeen. Makeiset, suklaa, perunalastut, keksit ja muut ruokavalion sattumat eivät ole hyviä vaihtoehtoja nälän karkottamiseen, sillä ne sisältävät hyvin vähän ravintoaineita, mutta sitäkin enemmän energiaa. Ne myös vievät näläntunteen pois, jolloin oikeat ateriat eivät maistu niin hyviltä. Kylläisyyden tunne ei kuitenkaan kestä pitkään, ja pian on uudelleen nälkä. Ruokavalion sattumiksi kutsutaan niitä ruoka-aineita, joita kannattaa syödä vain harvoin ja harkiten, tai ei ollenkaan.

On tärkeää syödä säännöllisesti omaa kehoaan kuunnellen. Säännöllinen ruokailurytmi auttaa pitämään nälän loitolla ja olon energisenä päivän askareissa. Raskaita iltapaloja on hyvä välttää, sillä yöllä elimistön on tarkoitus levätä. Jos sen on sulatettava paljon ruokaa, yöuni saattaa häiriytyä.

Päivä alkaa aamupalalla

Ruokatieto, kello 07.30

Aamupala on hyvä koostaa viljatuotteista, kasviksista, hedelmistä ja marjoista. Esimerkiksi puuro ja täysjyväleipä ovat hyviä vaihtoehtoja. Leivän päälle voi laittaa esimerkiksi paprikaa ja kurkkua, tai vaikka avokadoa. Puuron päälle taas sopivat erinomaisesti erilaiset marjat. Vesi, maito ja tee ovat hyviä juomia aamuun. Aamupalana voi syödä pienenkin annoksen, jos ruoka ei vielä maistu. Vaihtelevat, monipuoliset aamupalat tuovat pirteyttä päivään. Hyvällä aamupalalla jaksaa lounaaseen saakka.

Päivällä lounas

Ruokatieto, kello 11.30Koulussa on tarjolla monipuolinen ja maistuva lounas. Lounaan voimin oppitunneilla jaksaa keskittyä, eikä ennen kotiin pääsyä tule nälkä. Kunnon lounaalla jaksaa välipalaan saakka.

 

Iltapäivällä välipala

Ruokatieto, kello15.00Iltapäivällä lounaan ja päivällisen välissä on sopiva hetki välipalalle. Hyvän välipalan voi koostaa esimerkiksi juustolla ja tomaatilla päällystetystä ruisleivästä ja itsetehdystä marjasmoothiesta. Välipalan voit valmistaa myös etukäteen vanhempiesi kanssa. Kunnon välipala pitää nälän loitolla päivälliseen saakka.

 

Illalla kevyemmin

Ruokatieto, kello 17.30Illalla on päivällisen aika. Monipuolisen aterian valmistus onnistuu nopeasti yhdessä perheen kanssa ja samalla voi vaihtaa päivän kuulumiset. Kiireessä valmisruuistakin voi saada rakennettua suositeltavan aterian kasvislisukkeilla ja hedelmä- tai marjajälkiruuilla

 

Kevyellä iltapalalla jaksaa aamuun saakka

Ruokatieto, kello 20.30Ennen nukkumaanmenoa maistuu kevyt iltapala. Esimerkiksi hedelmät ja maustamaton jogurtti myslin kanssa ovat hyviä vaihtoehtoja. Kevyt iltapala takaa sen, että elimistö saa levättyä yöllä.