Maitovalmisteet

Maitovalmisteet ovat tärkein kalsiumin ja D-vitamiinin lähteemme. Vitamiinien lisäksi maidossa on myös paljon muita kivennäis- ja hivenaineita kuten seleeniä, sinkkiä, jodia, fosforia, kaliumia ja magnesiumia. Kalsium ja D-vitamiini ovat luuston rakennusaineita. Maitovalmisteista saadaan lisäksi mm. hyvälaatuista proteiinia ja B-ryhmän vitamiineja.

Kuinka paljon maitovalmisteita päivässä?

  • Nestemäisiä vähärasvaisia maitovalmisteita
  • (maitoa, piimää, viiliä, jogurttia) suositellaan juotavan 5-6 dl
  • Rasvatonta maitoa tai piimää kannattaa suosia ruokajuomana
  • Lisäksi 2-3 siivua juustoa

Maidosta saadaan hyvälaatuista proteiinia

Maidon proteiini on hyvälaatuista eli se sisältää välttämättömiä, ihmisen tarvitsemia aminohappoja.

Maitovalmisteiden rasva on suurimmalta osalta tyydyttynyttä eli niin sanottua kovaa rasvaa, joten suosi rasvattomia ja vähärasvaisia tuotteita. Maidon hiilihydraatti on laktoosia, eli maitosokeria. Maitovalmisteiden proteiineista, hiilihydraateista ja rasvoista saadaan noin viidennes ruuan sisältämästä energiasta.

Maidosta ja maitovalmisteista saadaan paljon B2-vitamiinia

Maidosta saadaan B2-vitamiinia eli riboflaviinia, jonka päivittäisestä tarpeesta keskimäärin puolet tulee maitovalmisteista. Maidosta saadaan myös muita B-vitamiineja, esimerkiksi B12-vitamiinia, joka on erityisen tärkeää kasvisruokavaliota noudattaville, sillä tätä vitamiinia saa ainoastaan eläinkunnan tuotteista.

Rasvaa sisältävissä maitovalmisteissa on myös rasvaliukoisia A- ja D-vitamiineja luonnostaan. Maitoa ja osaa maitotuotteista täydennetään D-vitamiinilla. Luomumaidossa ei ole D-vitamiinia. 

Maito on tärkein kalsiumin lähteemme

Suomalaiset saavat maitovalmisteista paljon kalsiumia, jopa yli 80 % kalsiumin tarpeesta. Riittävä kalsiumin saanti on tärkeää vahvan luuston kehittymiselle. Maidosta saadaan myös jodia, fosforia, sinkkiä ja seleeniä.

Kun valitset maitotuotteita

  • Suosi rasvattomia ja vähärasvaisia
  • Suosi vähäsokerisia vaihtoehtoja mm. jogurteissa ja viileissä
  • Käytä vain harvoin runsasravaisia juustoja, kermoja ja jäätelöä,
  • koska niissä on paljon kovaa rasvaa.