Suojaravintoaineet

Energian lisäksi elimistö tarvitsee suojaravintoaineita, jotka osallistuvat elintoimintojen ylläpitoon ja elimistön säätelytehtäviin.

Hedelmät, Meloni, Persikka, Rypäleen, Aprikoosit, Terve

 

Suojaravintoaineita ovat vitamiinit, kivennäisaineet ja proteiinit. Tässä osiossa tutustutaan kivennäisaineiden, vitamiinien sekä kuidun tarpeeseen ja merkitykseen elimistön toiminnassa. Proteiineista löytyy tietoa "Energiaravintoaineet"-otsikon alta.

Monien suojaravintoaineiden saanti voi suomalaisilla olla puutteellista jos ruokavalio on yksipuolinen, eikä kasviksia, hedelmiä ja marjoja syödä riittävästi (n. 500 g päivässä). Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää seuraaviin ravintoaineisiin:

Kasvissyöjien tulee ruokavaliosta riippuen kiinnittää huomiota:

Erityisesti vegaanien tulee kiinnittää huomiota yllä mainittujen kriittisten ravintoaineiden saantiin. Puutteita voi esiintyä myös muilla kasvissyöjillä, mutta tarve on hyvä arvioida yhdessä asiantuntijan kanssa.