Kivennäisaineet

Kivennäisaineet ovat elimistölle välttämättömiä alkuaineita, joita tarvitaan muun muassa solujen ja kudosten rakenteisiin sekä elimistön lukuisiin entsyymeihin.

kivennäisaineet_ruokakasvatus_ravitsemus_suojaravintoaineet

Makrokivennäisaineet, hivenaineet ja elektrolyytit

Kivennäisaineet jaetaan makrokivennäisaineisiin ja mikrokivennäisaineisiin. Makrokivennäisaineisiin kuuluvat ne mineraalit, joita elimistömme tarvitsee suurempia määriä. Mikrokivennäisaineisiin, eli hivenaineisiin kuuluvat ne mineraalit, joita elimistömme tarvitsee vähemmän. Natrium ja kalium ovat elektrolyyttejä. Ne säilyttävät elimistön nestetasapainon.

  • Esimerkkejä makrokivennäisaineista:  kalsium, fosfori ja magnesium
     
  • Esimerkkejä hivenaineista:  rauta, sinkki, kupari, jodi, seleeni, mangaani ja molybdeeni
     
  • Elektrolyytit:  natrium, kalium

Kivennäisaineita saadaan monipuolisesta ruokavaliosta pääasiassa riittävästi. 

Kalsiumin riittävään saantiin kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti kasvuaikana. Hyviä kalsiumin lähteitä ovat esimerkiksi maitotuotteet, kalsiumilla täydennetyt kasvijuomat, valkoiset pavut, kala, parsakaali, tofu ja mantelit.

Kasvissyöjillä, erityisesti vegaaneilla, raudan ja sinkin saanti voi jäädä niukaksi. Kasviperäiset raudan ja sinkin lähteet sisältävät usein niiden imeytymistä elimistössä heikentävää fytaattia. Hyviä kasviperäisiä raudan ja sinkin lähteitä olisikin hyvä syödä runsaasti. Ennen mahdollisten ravintolisien käyttöönottoa olisi hyvä keskustella asiasta esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.

Natriumia saadaan ruuasta useimmiten runsaasti. Natriumin suurin lähde on ruokasuola (NaCl), mutta maito ja liha sisältävät natriumia myös luonnostaan. Runsas natriumin saanti kohottaa verenpainetta, joten runsasta suolan saantia tulisi välttää.

Kuinka paljon kivennäis- ja hivenaineita tarvitaan?

Kivennäis- ja hivenaineita koskevat saantisuositukset eri ikäryhmille löytyvät kootusti Valtion ravitsemusneuvottelukunnan vuonna 2014 julkaistuista suomalaisista ravitsemussuosituksista "Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014" 
(s. 50, liite 5).

Kaikki artikkelit aiheesta Suojaravintoaineet