Vitamiinien merkitys ja suositeltava saanti

Jokaisella vitamiinilla on tärkeä tehtävä elimistössä. Vitamiineja ovat A-, D-, B-, K- ja C-vitamiinit. Vitamiinit jaetaan rasva- ja vesiliukoisiin.

Vitamiinien tarve

Monipuolisesta ruuasta saa riittävästi vitamiineja D-vitamiinia lukuunottamatta. Lisäksi tasapainoisesta ruuasta saa muita hyödyllisiä aineita, joita ei vitamiinipillereissä ole. 

Ominaisuudet Vesiliukoiset vitamiinit Rasvaliukoiset vitamiinit
Mistä saadaan? täysjyväviljasta maitotuotteista, kasviksista, hedelmistä, marjoista ja lihasta ensisijaisesti rasvaisista elintarvikkeista ja rasvoista, myös joistakin kasviksista
Mitä ovat? B- ja C -vitamiinit A-, D-, E- ja K-vitamiinit
Veteen/rasvaan liukenevuus Liukenevat veteen Liukenevat rasvaan
Säilyvyys ruuanlaitossa Tuhoutuvat helposti Säilyvät hyvin
Poistuminen elimistöstä Poistuu virtsan mukana, hyvin suuret annokset voivat olla haitallisia Varastoituvat elimistöön, joten hyvin suuret annokset ovat haitallisia
Kuinka usein saatava ruuasta Saatava päivittäin ravinnosta Elimistöön varastoitumisen vuoksi päivittäinen saanti ei niin tärkeää kuin vesiliukoisten vitamiinien kohdalla

Vitamiinien saantisuosituksiin sisältyy varmuusvara, jonka vuoksi useimpien ihmisten tarve on pienempi kuin suositeltava saanti. 

Vitamiineja koskevat saantisuositukset eri ikäryhmille löytyvät kootusti Valtion ravitsemusneuvottelukunnan vuonna 2014 julkaissuista suomalaisista ravitsemussuosituksista "Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014": 

http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/attachments/fi/vrn/ravitse...

(Liite 4, s. 49).

Eri ruoka-aineiden tarkempaan koostumukseen voit tutustua Finelin (Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen elintarvikkeiden koostumustietopankki) sivuilla.
http://www.fineli.fi/